Što kad je odnos s kolegama stresniji od samog posla?
Novi posao je stresan sam po sebi, a još je gore kada ste novi u kolektivu u kojem se ne osjećate dobrodošlo.
Malo je koja kombinacija gora od novog posla i neprijateljske radne okoline. Kao da stres od novih obaveza i dokazivanja nije dovoljan sam po sebi, nego još morate i pronalaziti načine kako da s kolegama dođete na kraj i nađete zajednički jezik, jer vas na prvu ne prihvaćaju i osjećate se k’o onaj čudan klinac iz američkih filmova koji sam jede ručak u kantini.
Još je gore ako ste stvarno u školi imali takva iskustva pa sad kao odrasla osoba morate proživljavati iste traume. Ako ćemo iskreno, ne razumijem ljude koji nisu prijateljski nastrojeni prema novim ljudima općenito pa tako i u radnoj okolini. Ali to što ja to ne razumijem, ne znači da se ne događa stalno i da mi se i samoj to već nije dogodilo.
ADVERTISEMENT
Izvor: Unsplash
Međuljudski odnosi na poslu
Krećem s mind blowing činjenicom da u prosjeku provedemo 65 tisuća sati na poslu. Mislim da je na tu količinu sati stvarno logično uložiti trud da se osjećamo dobro. Ako na poslu nismo sretni, nećemo dobro obavljati zadatke ni postizati rezultate za kakve smo u biti sposobni.
“Naša sposobnost da ostvarimo poslovne ciljeve i zadatke neizbježno će uključivati mogućnost da druge pridobijemo za svoje ideje”, ističe Joseph Liu, karijerni savjetnik i voditelj podcasta Career Relaunch.
Ali pustimo na trenutak te ciljeve, zadatke, postignuća. Da, sve je to bitno, pogotovo u poslovnom svijetu, ali nemojmo zaboraviti na mentalno zdravlje koje može biti jako narušeno ako se u poslovnom kolektivu ne osjećamo dobrodošlo. Stvari čak ne trebaju ni otići tako daleko, da bismo ih mogli nazvati mobingom, a svejedno jako utjecati na to kako se mi osjećamo sami sa sobom.
Čak i oni koji tvrde da im nije nimalo stalo do mišljenja drugih, svejedno vole osjećati da su prihvaćeni.
Izvor: Unsplash
Savjeti stručnjaka
Budući da svijet nije ružičasti mjehurić sreće i ljubavi, postoji velika mogućnost da se nekada u životu sretnete sa situacijom u kojoj se nećete osjećati prihvaćeno od strane drugih. Kako reagirati u takvim situacijama u poslovnom okruženju?
- Prvi korak je odrediti o kakvom se neprihvaćanju radi, internom ili eksternom. Ako je osjećaj interne prirode (problem je u tome kako vi gledate sami na sebe), potrebno je raditi na samopouzdanju i ostaviti overthinking sa strane. Nije uvijek potrebno biti najkul osoba u uredu. Puno je važnije da vas kolege poštuju i da se osjećate ugodno na poslu. I uvijek se sjetite da je nemoguće promijeniti ljude, moguće je promijeniti samo svoj stav i način kako percipirate određene situacije i u kojoj mjeri dopuštate da one na vas utječu. Ako je problem eksterne prirode – i tu postoji rješenje. Uglavnom, prvi korak je shvatiti je li sve to samo u vašoj glavi ili stvarno osjećate manjak poštovanja i uvažavanja od strane radnih kolega.
- Drugi korak je orijentiranje na pozitivno. Umjesto da se pitate što je krivo, obratite pažnju na ono što funkcionira. Obratite pozornost na to s kime imate okej komunikaciju i suradnju, a s kime ne. Te odnose koji donekle funkcioniraju pokušajte dovesti na još veću i bolju razinu, orijentirajte se na njih. To će posljedično dovesti do toga da se i oni lošiji odnosi i komunikacija popravi ili da postanu suvišni. Ako učvrstite barem neke odnose, već će vam oni pojačati osjećaj pripadanja, čak i ako niste omiljena osoba svima. Tako i tako vas ne mogu svi voljeti, zar ne?
- Dopustite ljudima da vam priđu jer ponekad je problem u nama. Znate ono, sometimes you are the red flag. I ne, ne mislimo da ste vi oni toksični, već više da se niste dovoljno otvorili pa vas zbog toga novi kolege potencijalno smatraju defenzivnom osobom i ne prilaze vam previše. Ne možemo očekivati da će svi skakutati oko nas čim uđemo u neki kolektiv i zato je bitno biti otvoren, pokazati inicijativu i interes za druge. Pozovite kolege na ručak ili piće nakon posla, uključite se u neki neformalni razgovor koji se vodi, ne mora čak biti strogo sve vezano uz posao. Ponekad je korisno razviti bond s kolegama i na osobnoj razni (do određene granice) kako bi to učvrstilo i vaš poslovni odnos.
Izvor: Unsplash
- Još jedna stvar koja funkcionira je promatranje i imitiranje ponašanja koje vidite. Naravno, ako vam se ponašanje kolega ne sviđa i nikako nije u vašem stilu, nećete mijenjati sebe samo da biste se uklopili u novu poslovnu okolinu. Ali neke minimalne preinake možda će vam pomoći da se osjećate kao dio kolektiva. Možda ste do nedavno radili u visoko kompetitivnoj okolini i od vas se to očekivalo, a nova okolina je više easy going, ili obrnuto. Ponekad se treba prilagoditi.
- Sljedeći savjet je perspektiva izvana. Potražite savjet od nekoga tko može na situaciju pogledati objektivno i dati vam savjet promatrajući vaš problem iz treće perspektive. To može biti bivši kolega, prijatelj kojemu vjerujete ili netko tko vam je blizak, a znate da je prošao kroz sličnu situaciju. Isto tako, nema srama od HR tima, njima se također možete obratiti.
- Nakon svih ovih savjeta reći ću vam i sljedeće. Ponekad jednostavno treba reći it’s not worth it. Niti se prilagoditi, niti mijenjati i najmanji dio sebe da biste se uklopili u neku okolinu. Ponekad je okolina pogrešna i nju treba mijenjati.
Izvor: Unsplash
Dajte si vremena i nemojte odmah dati otkaz. Postoji taj neki period od par mjeseci koji vam svakako treba za prilagodbu, čak i u slučajevima gdje su i posao i kolege super na prvu. Ali ako i nakon par mjeseci ne spavate noćima, imate grč u trbuhu prije odlaska na posao i osjećate se izbačeno, nije vrijedno. Već sam jednom negdje rekla, to je samo posao. Vaš mir i mentalna stabilnost daleko je važnija od bilo kojeg scenarija vezanog za posao.
Izvor naslovne fotografije: Unsplash
ADVERTISEMENT