Psihologija kupovine nepotrebnog – kako marketinške taktike utječu na naše financijske odluke
Danas ulazimo u svijet gdje se krije psihologija potrošača, mreža popusta, akcija i zamki brojnih ponuda.
Istražujemo kako razne marketinške strategije oblikuju naše odluke o potrošnji te koliko utječu na naše financijske izbore.
Popusti kao mamac
Popusti su često poput mamca u vodama potrošačkog mora. Psihološki profil potrošača, posebice zaposlenih majki, često se oblikuje pod utjecajem vidljivih popusta. Ova percepcija “dobrog ulova” često potiče impulzivne kupovine i stvara osjećaj zadovoljstva unutar potrošača.
Akcije i marketinške kampanje dizajnirane kako bi potaknule potrošnju često se fokusiraju na zaposlene majke. Nudi li se osjećaj hitnosti ili ekskluzivnosti, ti marketinški trikovi često rezultiraju brzim odlukama o kupnji, dok racionalni aspekti potrošača dolaze u drugi plan.
Isto tako, dostupnost brojnih ponuda stvara dojam obilja i izaziva potrebu za iskorištavanjem tih prilika.
Naša analiza će razmotriti koliko često ove ponude rezultiraju kupovinom nepotrebnih stvari te koliko trošimo na artikle koji nisu nužni, potaknuti ponudama koje se često čine “previše dobre da bi se propustile.”
Izvor: Unsplash
ADVERTISEMENT
Utjecaj marketinških taktika i emocija na odluke o potrošnji
Vrijeme je da se zapitamo – kako marketinške taktike utječu na naše financijske odluke? Je li zaista moguće ostvariti uštede ili često podlegnemo pritisku trenutne potrošnje, a dugoročne financijske dobiti zanemarujemo.
Važno je shvatiti da, iako smo logična bića, mnoge od naših odluka pokreću emocije. Kada su u pitanju prodaja i potrošnja, ključno je razumjeti kako logika i emocije zajedno utječu na odluke kupaca.
Psihologija prodaje proučava psihičke osobitosti svog ciljnog tržišta kako bi što bolje razumjeli kako im prodati proizvod ili uslugu. Često je naglasak na emocionalnim potrebama kupca, a brandovi se sve bolje stavljaju u vaše cipele.
Izvor: Pixabay
Kako brandovi koriste psihološke faktore u marketingu
Ovdje donosimo i nekoliko savjeta koji se nude brandovima za prepoznavanje psihologije iza odluka o kupovini:
- Gradite odnose na povjerenju, ovo je ključno za proces prodaje. Pozitivna povezanost olakšava prodaju.
- Preporuke od obitelji i prijatelja su moćan faktor u donošenju odluka. Ovo je povezano s našom potrebom da volimo iste stvari kao naši vršnjaci.
- Postati autoritet u industriji povećava razinu povjerenja kupca. Autoritativne figure imaju težinu u procesu odlučivanja.
- Promjena perspektive problema može preoblikovati kako kupac vidi vaš proizvod ili uslugu. Ovo je poznato kao kognitivno restrukturiranje.
- Suvišnost opcija može izazvati paralizu analize. Vaša stručnost vodi kupca ka pravom izboru.
- Načelo uzajamnosti pokazuje da će kupci lakše reagirati pozitivno ako prvo nešto dobiju od vas. Besplatni uzorci ili pokloni stvaraju osjećaj obveze.
- Korištenje taktike stvaranja osjećaja hitnosti (FOMO) potiče kupce na brze odluke. Ograničenost vodi ka odlučivanju kako nešto ne bi propustili.
- Ostavljanje dijela nepoznanica oko vašeg proizvoda potiče kupca na istraživanje i isprobavanje, stvarajući snažniji dojam o koristima vašeg proizvoda.
- Biti prva opcija koju kupac razmatra daje vam prednost u prodaji. Kontinuirana izloženost vašeg branda održava interes potrošača.
- Prva prezentacija opcije s višom cijenom čini naknadne opcije razumnijima i pristupačnijima. Ova psihološka taktika može potaknuti kupce na odabir skupljih opcija.
Izvor: Pixabay
Kako kontrolirati svoje kupovne navike
Odupiranje popustima, akcijama i drugim prodajnim strategijama može biti izazovno, ali s nekoliko razumnih pristupa možete bolje kontrolirati svoje kupovne navike. Evo nekoliko savjeta kako se oduprijeti marketinškim trikovima:
- Definirajte jasan proračun prije nego što krenete u kupovinu. To će vam pomoći da bolje procijenite stvarnu potrebu za određenim proizvodima i izbjegnete impulzivne kupnje.
- Prije nego što donesete odluku o skupljoj kupovini, pričekajte barem 24 sata. Ovo vrijeme može pomoći da se smirite i razmislite o stvarnoj potrebi za proizvodom.
- Ako ste zaista zainteresirani za kupnju, istražite popuste i akcije na racionalan način. Provjerite druge prodavače, usporedite cijene i provjerite recenzije proizvoda.
- Napravite listu prioriteta i kupujte samo stvari koje su na toj listi. Ovo će vam pomoći da se fokusirate na stvarne potrebe umjesto na marketinške trikove.
- Razumijevanje kako marketinške strategije rade može vam pomoći da im se lakše oduprete. Ignorirajte “ograničeno vrijeme” ili “ograničene zalihe” poruke i donosite odluke na temelju vlastitih potreba.
- Zapisujte evidenciju svojih troškova kako biste bili svjesni koliko trošite. To može potaknuti odgovornije ponašanje i smanjiti impulzivne kupnje.
- Planirajte svoje kupovine unaprijed. Ako znate da će se određeni proizvodi ili usluge pojeftiniti tijekom određenih razdoblja, pričekajte to vrijeme za kupnju.
- Prije nego što nešto kupite, pitajte se zašto vam to zaista treba. Ako nemate dobar odgovor, to može biti znak da je to impulzivna kupnja.
- Naučite reći “ne” marketinškim trikovima. Samopouzdanje u odbijanju nepotrebnih kupnji može vam pomoći da ostanete vjerni svojim ciljevima.
- Umjesto da kupujete odmah, istražite alternative. Možda ćete pronaći sličan proizvod po povoljnijoj cijeni ili s boljim uvjetima.
Slijedeći ove smjernice, možete se bolje nositi s marketinškim trikovima i donositi odluke o kupovini koje su u skladu s vašim stvarnim potrebama.
Izvor naslovne fotografije: Pexels
ADVERTISEMENT