Kako zadržati motivaciju u vremenima kada ti se baš ništa ne da
Motivirati sebe može biti izazov. Održavanje vlastite motivacije kroz zadatke, projekte ili čak karijeru ponekad može izgledati kao iznimno težak zadatak, bez obzira na količinu kofeina ili inspirativnih plakata.
No, efikasna samomotivacija ključna je karakteristika visoko postignutih profesionalaca. Kako onda nastaviti gurati naprijed, čak i kada to ne osjećate?
Motivacija je, do određene mjere, osobna. Ono što vas pokreće možda neće imati isti učinak na nekog drugog. Ipak, nakon 20 godina istraživanja ljudske motivacije, istraživanja su pokazala da postoji nekoliko nekoliko strategija koje čine razliku za većinu ljudi – bilo da pokušavaju smršavjeti, štedjeti za mirovinu ili provoditi dugotrajnu i zahtjevnu inicijativu na poslu.
Ako ste ikada propustili dostizanje dostižnog cilja zbog odugovlačenja ili nedostatka predanosti, a tko od nas nije, pozivam vas da nastavite čitati. Ove četiri skupine taktika mogu vam pomoći da idete naprijed.
Izvor: Pexels
ADVERTISEMENT
Postavljanje ciljeva, ne zadatka
Dosadašnja istraživanja su pokazala važnost postavljanja ciljeva. Studije su pokazale, primjerice, da prodavači ostvaruju više prodaja kada imaju postavljene ciljeve te da pojedinci koji se obvežu na dnevne vježbe vjerojatnije poboljšavaju svoju kondiciju. Apstraktne ambicije poput “dati sve od sebe” obično su manje učinkovite od nečeg konkretnog, poput privlačenja 10 novih klijenata mjesečno ili hodanja 10 000 koraka dnevno. Dakle, pravilo je da svi ciljevi trebaju biti konkretni.
Ciljevi također trebaju poticati intrinzičnu motivaciju, a ne ekstrinzičnu, kada god je to moguće. Aktivnost je intrinzično motivirana kada se vidi kao vlastiti cilj; ekstrinzično motivirana kada se vidi kao služenje odvojenom, vanjskom cilju – radi nagrade ili izbjegavanju kazne. Ovo istraživanje pokazuje da intrinzični motivi bolje predviđaju postignuće i uspjeh od ekstrinzičnih.
Izvor: Unsplash
Pronalaženje zadovoljavajućih aspekata posla
U idealnom svijetu, svi bismo tražili poslove i okoline koje volimo i time održavali visoku razinu angažiranosti. Nažalost, ljudi često propuštaju činiti upravo to. Kada je nemoguće pronaći poslove i zadatke koje volimo, trik je usredotočiti se na elemente posla koje smatramo ugodnima. Razmislite šire o tome kako bi završetak zadatka mogao biti zadovoljavajuć – primjerice, pružanjem prilike da pokažete svoje vještine pred vođama tvrtke, izgradite važne interne odnose ili stvorite vrijednost za klijente. Na kraju, pokušajte nadomjestiti dosadu aktivnostima koje smatrate nagrađujućima – na primjer, slušajte glazbu dok se nosite s velikim zastojem e-pošte u vašem sandučiću ili obavljajte dosadne zadatke s prijateljima, obitelji ili svojim omiljenim kolegama.
Pronalaženje učinkovitih nagrada
Neki zadaci ili čak dijelovi karijere mogu biti potpuno naporni – u tim slučajevima može biti korisno stvoriti vanjske poticaje za sebe na srednji rok, pogotovo ako nadopunjuju poticaje koje nudi vaša organizacija. Možete si obećati odmor nakon završetka projekta ili si kupiti dar kada postignete cilj smanjenja kilograma.
Jedna pogreška je nagraditi se za količinu završenih zadataka ili za brzinu kada vam je zapravo stalo do kvalitete izvedbe. Računovođa koji se nagrađuje za brzo dovršavanje revizije može si otvoriti prostor za greške, dok bi prodavač fokusiran na maksimiziranje prodaje umjesto na ponovljene poslove vjerojatno mogao očekivati nezadovoljne kupce.
Izvor: Unsplash
Održavanje napretka
Kada ljudi rade prema cilju, obično doživljavaju porast motivacije na početku, a zatim padaju u sredini, gdje su najskloniji zapeti. Da biste se borili protiv tog obrasca, jedna strategija je promjena načina razmišljanja o postignutom napretku. Kada smo već postigli napredak, cilj nam se čini dosežnim, i skloni smo povećati svoj napor. Možete iskoristiti tu tendenciju razmišljanjem o svojoj polaznoj točki kao da je bila dalje u prošlosti; možda je projekt započeo ne prvom akcijom, već prvom predloženom akcijom.
Drugi trik uključuje usmjeravanje na ono što ste već postigli do sredine zadatka, a zatim preusmjeravanje pažnje na ono što vam preostaje za obavljanje. Istraživanje je pokazalo da ovaj pomak u perspektivi može povećati motivaciju. Na primjer, u promociji za redovite kupce, isticanje završenih koraka (“završili ste dvije od 10 kupnji”) povećalo je kupovinu kupaca na početku, dok je naglašavanje nepotpunih koraka (“još vam fale dvije kupnje do besplatne nagrade”) potaknulo potrošnju kako se kupci približavaju cilju.
Inspiriraj se drugima
Ljudi su društvena bića. Neprestano gledamo oko sebe kako bismo vidjeli što drugi rade, a njihove akcije utječu na naše vlastite. Čak sjedenje pored radnika koji dobro obavljaju posao može povećati vašu produktivnost. No, kada je riječ o motivaciji, ova dinamika je složenija. Kada svjedočimo kolegi kako brzo obavlja zadatak koji nas ostavlja frustriranima, odgovaramo na dva načina: ili smo inspirirani i pokušavamo kopirati to ponašanje, ili gubimo motivaciju pod pretpostavkom da zadatak možemo prepustiti svom kolegi.
Problem je što, posebno na poslu, ne možemo uvijek delegirati zadatke. No, još uvijek možemo koristiti društveni utjecaj u svoju korist. Jedno pravilo je nikada pasivno ne promatrati ambiciozne, učinkovite i uspješne kolege jer postoji prevelik rizik da će to biti demotivirajuće. Umjesto toga, razgovarajte s tim kolegama o onome što pokušavaju postići svojim trudom i zašto bi preporučili da to radite. Istraživanja pokazuju da kada prijatelj preporuči proizvod, ljudi su skloniji kupiti ga, ali nisu skloni ako jednostavno saznaju da je prijatelj kupio taj proizvod. Slušanje što vaši uzori govore o svojim ciljevima može vam pomoći pronaći dodatnu inspiraciju i podići vlastite ciljeve.
Izvor: Pexels
Zanimljivo, pružanje savjeta umjesto traženja može biti još učinkovitiji način za prevladavanje nedostatka motivacije, jer povećava samopouzdanje i time potiče djelovanje. U nedavnom istraživanju otkriveno je da ljudi koji se bore postići cilj, poput pronalaženja posla, pretpostavljaju da im je potreban savjet od stručnjaka kako bi uspjeli. Međutim, bilo im je bolje kada su svoje savjete nudili drugim tražiteljima posla, jer su pritom izložili konkretne planove koje sami mogu slijediti, a što je pokazano da povećava želju i postignuće.
Konačno, još jedan način iskorištavanja pozitivnog društvenog utjecaja je prepoznavanje da ljudi koji će vas najbolje motivirati za postizanje određenih zadataka nisu nužno oni koji te zadatke dobro obavljaju. Umjesto toga, to su ljudi koji dijele širi cilj s vama: bliski prijatelji i obitelj ili mentori. Razmišljanje o tim ljudima i našoj želji za uspjehom u njihovo ime može pomoći pružiti snažne intrinzične poticaje koje trebamo kako bismo postigli svoje ciljeve. Žena može pronaći zadovoljstvo u dosadnom radu ako osjeća da pruža primjer svojoj kćeri; muškarcu može biti lakše pridržavati se fitness rutine ako mu pomaže da se osjeća vitalnijim kad je s prijateljima.
U pozitivnoj psihologiji, “flow” je definiran kao mentalno stanje u kojem je osoba potpuno uronjena, s energiziranom koncentracijom i užitkom u aktivnosti. Nažalost, taj osjećaj može biti prolazan ili izmaknut u svakodnevnom životu, boreći se da napredujemo prema svojim ciljevima. U tim situacijama može pomoći iskorištavanje moći intrinzičnih i ekstrinzičnih poticaja, pažljivo postavljanje nagrada, preusmjeravanje fokusa unatrag ili prema naprijed ovisno o tome koliko smo blizu cilja te iskorištavanje društvenog utjecaja. Samomotivacija je jedna od najtežih vještina za naučiti, ali ključna je za vaš uspjeh.
Izvor naslovne fotografije: Pexels
ADVERTISEMENT