Intervju s Bernardom Blažek: “Biti poduzetnica znači izlazak iz zone komfora i svakodnevno izlaganje uz brojne uloge”
Razgovarali smo s poduzetnicom koja se bavi istraživanjem tržišta i pokriva 9 europskih tržišta s različitim vrstama istraživanja. Bernarda nam je otkrila što poduzetništvo uistinu predstavlja i na koji način egzistira uz brojne uloge.
U intervjuu koji donosimo, potičemo na razmišljanje o produktivnosti, osobnim ciljevima, kvalitetama i motivaciji. Razgovarali smo s Bernardom Blažek koja nam je otkrila izazove s kojima se svakodnevno susreće u sferi poduzetništva, samostalnog izvođenja kompleksnih projekata i navigiranja šumom podataka vitalnih za poslovanje tvrtki, ali i koje značenje ima uspjeh kada si majka.
Bernarda Blažek poduzetnica je koja se bavi istraživanjem tržišta. Direktorica je Newton Research Europe u Hrvatskoj i pokriva 9 europskih tržišta s različitim vrstama istraživanja. Cijelu karijeru provela je u istraživanju tržišta, radeći na svim funkcijama unutar tvrtke. Kao majka dviju djevojčica – jedne od 4 godine koja ne prestaje postavljati pitanja i druge od 14 koja zna sve odgovore – Bernarda se svakodnevno suočava s izazovima različitih vrsta. Balansiranje između njihovih potreba donosi joj brojne smiješne trenutke i nova iskustva, a pritom se stalno uči prilagodljivosti i kreativnosti majčinstva i profesionalnog života.
Izvor: Bernarda Blažek
B: Što je zapravo Market Research, što on znači i tko su tvoji uobičajeni klijenti?
Bernarda: Ono što obožavam u svom poslu je da istraživanje tržišta nije ograničeno ni veličinom ni djelatnošću tvrtke. Apsolutno svi imaju mogućnost da svoje poslovne poteze temelje na istraživanju tržišta i rezultate istraživanja višestruko kapitaliziraju u svojim poslovnim odlukama. Naravno, svaka tvrtka ima svoje specifičnosti i različite potrebe, i mi smo tu da im pomognemo definirati kojom metodologijom postići njihove ciljeve, u skladu s njihovim potrebama i budžetom.
Istraživanje tržišta rade sve tvrtke koje kreću s poslovanjem ili novim proizvodima/uslugama kako bi istražile potencijal tržišta, konkurenciju, ciljanu skupinu korisnika, optimalan način prodajnih kanala i komunikacije, pa čak i korisne detalje poput cijene koju su potencijalni korisnici spremni platiti za njihove proizvode i usluge. Mogu provjeriti kako njihovi kanali komunikacije dopiru do potencijalnih kupaca, što im je konkurentna prednost i gdje imaju prostora za poboljšanja. Marketing sektori u svim tvrtkama, bez obzira na to koliko dugo posluju, mogu koristiti istraživanje tržišta kako bi optimizirali svoje kampanje, dok prodajni sektori kako bi utvrdili koliko se poštuju standardi u praksi i kako poboljšati prodajnu komunikaciju. Također, istraživanje može biti usmjereno na djelatnike, procjenu njihovog angažmana, motiviranost i zadovoljstva. Povratna informacija korisnika i djelatnika svakoj tvrtki može donijeti korist u razvoju poslovanja. Pritom moj dio posla podrazumijeva da dobro razumijem izazove i potrebe koje klijent ima, kao i njihovo tržišno okruženje, bez obzira na industriju, sektor i geografsko područje.
B: Ti si direktorica tvrtke Newton Research Europe. Kao poduzetnica zapravo imaš mnoštvo uloga. Kako je nositi sto šešira odjednom?
Bernarda: U svojoj karijeri sam otprilike jednak broj godina bila zaposlenik koliko sam i direktorica. Oduvijek sam imala više uloga u svakom poslu kojeg sam radila i ne mislim da je svestranost rezervirana samo za poduzetnike. Ono što je velika razlika je razina opterećenja u osjećaju odgovornosti, ne samo za svoj rad, nego za druge ljude u timu i za niz drugih faktora na koje često ne možemo direktno utjecati, a posljedično snosimo odgovornost.
Navika koju sam stekla kao poduzetnica je svakako izlazak iz zone komfora i svakodnevno izlaganje ulogama u koje se kao zaposlenik vjerojatno nikada ne bih upustila. Posao me natjerao da naučim osnove programiranja kako bih razumjela alate koje razvijamo, da savladam AI alate koji mi eliminiraju sate i sate posla, shvatim osnove knjigovodstva, dublje proučim pravne zadatke poput sastavljanja različitih ugovora i naučim sve o GDPR-a kako bi uskladila poslovne procese, budem govornik na konferencijama diljem svijeta, pristupam nepoznatim ljudima s raznim idejama… Zbog partnera i klijenata diljem svijeta dogodi mi se da pomno pratim politiku u Africi, ekonomiju u Indiji, zakonske regulative na Bliskom Istoku. Sve je to sastavni dio posla, a nekad su mi bile nespojive i nezamislive te teme i moje bavljenje njima. U tome je ljepota, ali i težina uloge poduzetnika.
Izvor: Bernarda Blažek
B: U svojoj si branši već dugo pa si već stekla i određeno iskustvo, iako si još mlada. Koliko je bitan taj neki mladenački zanos, a koliko iskustvo?
Bernarda: Osobno vjerujem, a i iskustvo mi je to više puta pokazalo, da ni jedno ni drugo nije presudno. Život mi je donio priliku da upoznam izuzetno ambiciozne i visoko motivirane (iliti zanesene) ljude koji su već u zrelim godinama i dalje ostvaruju svoje ideje s tolikim žarom i smireno savladavaju sve izazove koje donosi novo doba. Neki od njih su imali, a neki i dalje imaju, velik utjecaj na moj put i dali mi mentorsku podršku tijekom mojih početaka, na čemu sam im jako zahvalna. S druge strane, mladost nije preduvjet za ambiciju, mnogi ju nemaju bez obzira na dob. Iskustvo se gradi na puno pokušaja i promašaja, razumljivo je da ljude umore promašaji. Moguće da je promašaje lakše prihvatiti u mladosti kao sastavni dio života, ali pad uvijek boli. Iskustvom ponekad uspijemo izbjeći neke padove. Ono što je presudno je koliko si lud i hrabar nastaviti dalje. A to nema veze s godinama.
B: Koliko je briga o sebi važna? Kako jedna mamagerica može biti uspješna, a ipak imati i život van posla?
Bernarda: Čini mi se da je to temeljni izazov svake majke. Prečesto završimo same sebi na zadnjem mjestu. Kad još dodamo izazovan posao, stvari vrlo lako izmaknu kontroli. Bez obzira na to koliko smo svjesne da je briga o sebi važna, nismo dovoljno svjesne. Uloga majke jedna je od najvažnijih uloga koje imam, i moja djeca me trebaju zdravu i stabilnu. Moja odgovornost prema njima je da dam sve od sebe da takva ostanem. To nije dugoročno moguće ako si ne osiguram neko vrijeme „za sebe“, pa koliko god se to u nekom trenu činilo sporednim. Mogu ja svojoj djeci pričati što hoću, temelj koji će usvojiti nije ono što govorim nego ono kako živim. To mi je neka smjernica u glavi, kad stvari izmaknu kontroli i ulovim se kako divljam kroz kaose koje život donosi.
Izvor: Bernarda Blažek
B: Jesi li u svojim počecima ikad pomislila da bi ti bilo lakše da si muško?
Bernarda: O da. To mi je bilo jako teško prihvatiti. U početku nisam razmišljala o tome da bi mi možda bilo lakše da sam muškarac. Bila sam vođena strašću i odlučnošću da uspijem, vjerujući da svi imamo jednake šanse ako naporno radimo. No, s vremenom sam shvatila koliko je poslovni svijet često postavljen drugačije za muškarce i žene. Ne želim sad otvarati Pandorinu kutiju sa situacijama koje sam doživjela kao mlada žena na direktorskoj poziciji. Direktna i indirektna poniženja koja se kriju u toj mojoj kutiji iskustava prihvatila sam kao još veću motivaciju da zlobnike demantiram svojim radom. Iako su vidljive značajne promjene kojima svjedočimo u formi osvještavanja brojnih nepravdi, nesporno je da je problem nejednakosti spolova u poslu još uvijek prisutan na svim razinama, neovisno o hijerarhijskoj poziciji unutar svih industrija.
B: Imaš li neki primjer stereotipa, nešto što si doživjela samo zato jer si žena?
Bernarda: Bilo je trenutaka kad sam osjetila da se od mene očekuje da budem “grublja” ili “manje emocionalna” kako bih bila ozbiljno shvaćena. U jednom trenutku netko mi je rekao: “Nitko te neće doživjeti ozbiljno s tim nježnim glasićem.” Te riječi su me pogodile, kao i mnoge predrasude koje sam doživjela na svom putu, ali su mi dale i snagu da pokažem da ne moram mijenjati svoju prirodu kako bih bila uspješna.
Izvor: Bernarda Blažek
B: Kako tvrtke mogu podržati mlade majke u svojim redovima?
Bernarda: Podrška mladim majkama je više od fleksibilnih radnih sati. Radi se o stvaranju kulture u kojoj žena može biti i majka i profesionalac, bez da mora birati između to dvoje. Tvrtke trebaju prepoznati nevjerojatnu snagu koju majke donose – multitasking, empatija, organizacija – to su supermoći! Omogućite im prilagodljive uvjete, osigurajte podršku poput mentorskih programa i pokažite im da su vrijedne, ne unatoč tome što su majke, već upravo zbog toga. Svaka majka koja balansira posao i obitelj zaslužuje svu podršku, jer njezina borba nije samo njezina, već borba za sve nas. Kad se tvrtke usmjere na to, dobit će lojalne, nevjerojatne zaposlenike koji mogu i žele dati sve od sebe.
B: Savjet za Mamagere? Koje biste karijerne savjete dali mladim ženama koje tek započinju svoj poslovni put?
Bernarda: Za mamagere: Ne odustajte! Postoji toliko trenutaka kada ćete se osjećati razapeti između karijere i majčinstva, ali upravo u tim trenucima pokazujete svoju nevjerojatnu snagu. Naučila sam da je balansiranje te dvije uloge pravo umijeće, ali i da ste vi itekako sposobne nositi taj teret. Žene su nevjerojatne vođe, inovatorice i radnice – jer kroz sve što prolazimo, učimo nositi se sa stresom, kaosom i neizvjesnošću. Moj savjet mladim ženama je: ne pristajte na manje. Ne slušajte one koji će vam reći da trebate birati između karijere i obitelji, jer možete imati oboje, ako želite. Okružite se ljudima koji vas podržavaju, koji vjeruju u vas i koji će vam pomoći da rastete. I najvažnije, vjerujte u sebe i svoje snove.
Izvor naslovne fotografije: Bernarda Blažek