Serijska ste poduzetnica, majka i mamagerica, u punom smislu te riječi. Od kud vadite energiju i strast prema onome što radite? Djelujete u nekoliko industrija, uz majčinstvo, kako sve to hendlate?
Na ovo pitanje često dobivamo odgovor – Sve je u organizaciji, što apsolutno stoji, no nemaju svi taj luksuz od ljudi, uvjeta i podrške koji je potreban da bi se stvari mogle organizirati u korist žene. Ne zaboravimo da postoje majke koje nemaju baka/djed servis, financijsku mogućnost da si priušte dadilje ili privatni vrtić kada izostane mjesto u državnom. Ja imam tu privilegiju i vrlo sam zahvalna na tome, jer mislim da bi se morala odreći puno toga neophodnog za zdrav život kako bi sve moje uloge zadovoljavale ono što se od njih očekuje. To što sam majka me zaista natjeralo da se reorganiziram, ali ponavljam, imam gotovo idealne uvjete za isto. Ti uvjeti mi nisu poklonjeni, sama sam ih stvorila. Dobro poznajem uvjete rada koji nisu idealni, dapače vrlo su kaotični s puno nedostatka sna ili vremena za sebe. Nakon skoro 20 godina staža, konačno sam naučila odvojiti privatno od poslovnog, što vjerujem nikad ne bih naučila da nisam postala majka. DNA poduzetnika je takav, mi nikad ne prestajemo razmišljati o poslu, onom što će biti sutra ili kako spasiti firmu zbog nenajavljene pandemije. Vrijeme koje posvećujem svojoj djevojčici je melem za sve one manje lijepe segmente poduzetništva i jedino s njom mogu postići potpuni odmak od posla. Energija koju imam unatoč svim izazovima proizlazi iz velike ljubavi prema stvaranju. Kada je proizvod na policama, ja sam već glavom u novim razvojima i to me hrani jednako koliko me birokracija iscrpljuje. Zadnjih godina puno slušamo o balansu, ja sam posvetila bar pet godina u traženju te idealne točke da bih na kraju shvatila da za mene, kao majku i poduzetnicu, balans ne postoji. Uvijek će postojati periodi kada će moja uloga poduzetnice zahtijevati više mene i kada neću moći biti ‘majka iz reklame’. Isto tako apsolutno sam spremna potpuno se isključiti iz posla kada me moja obitelj više treba. Kad sam prestala tražiti savršen omjer između vlastitih uloga i prihvatila da je nesavršeno sasvim u redu, sve je postalo lakše.
Možete li podijeliti s nama neka ključna načela ekološke osviještenosti i održivosti koja su važna za vaše brendove Noelle, Kaiaa i Kind Kind?
Sva tri brenda su potpuno različita, ali temelje sa na istim vrijednostima. Kaiaa je usmjerena na ekološki stup održivosti, Noelle je najglasniji u društvenom segmentu kroz poticanje slavljenja različitosti, pronalaska ljepote upravo u bogatstvu autentičnog bića. Živimo u svijetu segregacije koji, moram iskoristiti doslovnu riječi- krvari, jer ne prihvaćamo tuđu vjeru, boju kože, koga volimo, kako se oblačimo ili kojoj naciji ili gradu tko pripada. Noelle upravo o tome glasno progovara i pomiče granice za bolje sutra. Kind Kind je na tržište plasirao dječju slikovnicu koja kroz priču pokušava približiti djeci, ali i odraslima, poruku ljubavi prema samima sebi, drugima i prirodi koja nam je dana.
Koji su najveći izazovi s kojima ste se suočili pri pokretanju vlastitog posla, posebno u industriji ljepote?
Prihvaćanje da ne mogu promijeniti svijet te da jedina osoba na koju mogu zaista utjecati sam ja. Svijet ovdje naravno predstavlja metaforu okolnosti u kojima sam morala naučiti plivati kako bih izgradila sve brendove do pozicije na kojoj se danas nalaze. Puno živaca je bilo izgubljeno na manje lijepe situacije u poslovnom svijetu, koji ih ima podosta, pogotovo kad ste mali i firma je tek u povojima. Puno lekcija me naučilo da trebam birati bitke u kojima imam bar nekakve šanse pobijediti. S druge strane, naučila sam kako bitkama u kojima je ishod neizvjestan – trebam svejedno dati sve što je u mojoj moći, ali ne gubiti glavu zbog stvari koje ne mogu promijeniti. Ne bih rekla da se industrija ljepote posebno razlikuje od ostalih, svaki posao ima svoje lijepe i one manje lijepe segmente. Ono što mi je u industriji ljepote jedan od najvećih izazova je ne izgubiti vrijednosti brenda pod pritiskom nerealnih standarda ljepote. Vrijednosti koje Noelle živi komuniciraju sve ono drugačije od nametnutih, nerealnih standarda ljepote, odnosno standarda općenito. Ukoliko je sve isto, standardizirano, onda automatski gubimo autentičnost. Ako nametnuti standardi ljepote nastave ovim putem, svi ćemo izgledati isto za desetljeće ili dva. Toliko je ljepote i talenta u ljudima, što mi vidimo kroz umjetnost izražavanja koju Noelle prati od samog začetka. Bilo bi zaista šteta tu slobodu izražavanja uniformirati u jednoličnost.
Kako ste došli na ideju za slikovnicu “Tajni klub dobrih srca” i što vas inspiriralo da stvorite priču o superjunakinjama koje potiču djecu, posebno djevojčice, na usvajanje dobrih navika?
Moja djevojčica, koja je tada imala 3 godine, je bila pozvana na rođendansku proslavu s temom superjunaka. U potrazi za kostimom sam shvatila da je ta uloga predodređena samo za dečke, a ono malo ženskih uloga što postoje su sve samo ne prikladne za trogodišnju djevojčicu. Tako da je slikovnica nastala iz bunta, kratko rečeno. Želja za stvaranjem te slikovnice je bila toliko velika da je u zaista nerealnim rokovima cijeli tim isporučio predivnu slikovnicu na hrvatskom, engleskom i njemačkom jeziku. Tri djevojčice, potpuno različite, koje imaju supermoći koje nadilaze fizičku snagu, kako to često biva, uče svijet kako ‘pobijediti’ kroz osnovni princip dobrote prema sebi, drugima, životinjama i prirodi.
Možete li nam reći više o timu koji stoji iza brenda Kind Kind i kako je suradnja s talentiranim ženama doprinijela razvoju projekta?
Sandra Čuljak koja je uz mene od samih početaka mog poduzetništva posjeduje više talenata nego bi stalo u ovaj intervju. Onaj koji je u tom trenutku bio bitan za Kind Kind je raspisao ideju o tri djevojčice. Malo je onih koji se nisu rasplakali na rečenice koje je Sandra napisala na zadnjoj stranici knjige. Valentina Supanz Marinić, naša akademska slikarica, također izuzetnog talenta, je popratila priču svojim ilustracijama. Jelena Babić i Mirna Ptiček su mi pomogle u cijelom projektu i samom plasmanu brenda na tržište. Kao što vidite, volim raditi s talentiranim ženama, ali i muškarcima. Ovaj projekt su u potpunosti iznijele žene, jer su jednostavno posjedovale najbolje od onog što je za projekt bilo potrebno. Njihova energija je bila gotovo jednaka mojoj, a bila je suluda, vjerujte mi. Od ideje do lansiranja je prošlo daleko manje vremena nego bi to realno bilo izvedivo.
“Mali koraci velikog broja ljudi čine čuda i mogu dovesti do ogromnih promjena u čovječanstvu.”
Marijeta Duvnjak
Možete li nam reći nešto više o ciljevima i budućim projektima? Kakve priče i poruke možemo očekivati od vas u budućnosti? Kako vidite budućnost svojih brendova i njihov doprinos ekološkoj svijesti i održivosti? Kako ćete nastaviti poticati poruku o ravnopravnosti, snazi i različitosti među djecom i odraslima?
Ako vam sad odgovorim na ovo pitanje, za tri mjeseca će odgovor već biti drugačiji ☺. S obzirom da je stvaranje moja najveća strast, uživam razmišljati o novim idejama, proizvodima, brendovima, kolekcijama pa često odem u nekom novom smjeru od onog kojeg sam zacrtala. Ali, ono što mogu trenutno reći, da smo po prvi put u razvoju kozmetičkih proizvoda. Velika mi je želja kao krajnji rezultat dobiti beauty proizvod koji je funkcionalan, a čistih sastojaka. Međuostalim, tu je i nekoliko novih kolekcija u postojećim kategorijama. Najveći fokus je da sva tri brenda postignu maksimalnu razinu održivosti. To nikad neće biti savršeno, ali ćemo napraviti sve što je za nas moguće, ionako smo već rekli da je nesavršeno sasvim u redu, zar ne? Mali koraci velikog broja ljudi čine čuda i mogu dovesti do ogromnih promjena u čovječanstvu.
Izvor: Marijeta Duvnjak
Kako navodite, svaka djevojčica može biti princeza, no svaka djevojčica mora znati da može odabrati biti što god želi. Imate li savjet za mlade žene koje razmišljaju o ulasku u poduzetništvo? Možete li podijeliti neke trenutke gdje ste se susreli s rodnom neravnopravnošću i kako se uopće pripremiti na te stvari. Podijelite savjet za mlade poduzetnice, buduće mamagerice.
Prema mom skromnom mišljenju, najveće bogatstvo života je poznavati samog sebe. Znati tko smo i koja je naša uloga u svijetu, vrijedi više od ičega. Kako ste i napisali, svaka osoba treba to znati, ali put do toga nije lak. Uvjetovani smo svime čemu smo bili izloženi od malih nogu do toga što nas danas napada sa svih strana kroz društvene medije i današnjicu općenito. Ali ako nam naš unutrarnji glas govori da nešto nije u redu, možemo krenuti put vraćanja sebi i slušanja tog glasa. Dug je to put, ali vrijedan. Zato mislim da je najveći poklon koji roditelj može dati djetetu upravo miran dom, okruženje u kojem dijete neće pokupiti poruku da nešto nije u redu s njim i mijenjati svoje autentično biće u nekakav oblik koji će biti lakše prihvatljiv društvu, jer te obrasce zadržavamo kroz cijeli život. Sav materijalni uspjeh i naočigled odličan život nikada neće biti življen u svojoj punini ako nismo svoji. Isto vrijedi i za poduzetništvo. Nije lako. Voljela bih da se poduzetništvo prestaje prezentirati samo kroz unicorne – ako nemamo unicorn kompaniju nismo uspjeli?! Ili kroz materijalno koje posjedujemo kad postignemo uspjeh, jer put do toga zahtjeva puno neprospavanih noći, rada na sebi, učenja, ponekad i suza. Ali (i to jedno veliko ALI), taj put je za mene divan. Srž poduzetništva je sloboda koju si možemo osigurati i sama ta činjenica da možemo, ako smo spremni i na manje lijep dio, za mene je dovoljna motivacija.
Moj savjet mladim ženama je da se u poduzetništvo upuštaju nakon što su stekle dovoljno znanja kroz rad za druge i imaju osiguranu osnovnu egizstenciju. Može i drugačije, ali zasigurno ćemo napraviti više očajnih poteza, a time i krivih, kada ne znamo hoćemo li imati sutra za kruh. Kada su ispunjena ta dva preduvjeta, preostaje pronaći ono što najviše volimo raditi. Opet, nije lako, ali nema veze, ako smo skrenuli krivo, uvijek se možemo vratiti, bitno je da se krećemo. Žene su za mene čudesna bića, koliko toga mi po prirodi možemo iznijeti… Nama je poduzetništvo priroda postojanja. Zato bih voljela vidjeti društvo u kojem žene nisu osuđivane jer npr. odluče da ne žele biti majke, ili su majke, ali žele imati uspješnu karijeru. Želim živjeti u društvu u kojem će muškarac ustupiti mjesto ženi kada je ona jednostavno bolji izbor za određenu poziciju. Kad je u pitanju rodna neravnopravnost, moram reći da me nisu zaobišla takva iskustva, frustrirajuća su, ali ono što nam nitko ne može oduzeti je naše pravo da stvaramo i dođemo do uspjeha. Tada se čak i oni koji su bili prepreka na putu, naklone.