Znate li što je Montessori obrazovni sustav i zašto je popularan?
Montessori obrazovni sustav osmišljen je 1907. godine. Maria Montessori bila je prva liječnica u Italiji. Svoje metode učenja je bazirala na znanstvenom pristupu i istraživala obrasce učenja kod djece. Otkrila je da “djeca uče samu sebe”, a potrebno je osmisliti kvalitetno okruženje u kojem djeca slobodno biraju aktivnost kojom će se baviti.
Jeste li čuli za Montessori obrazovni sustav? Postoji više od 110 godina, a takvu vrstu učenja možete pronaći i u Hrvatskoj. U toj školi se miješaju razni uzrasti djece u razrednim grupama. Na taj način starija djeca uče pomagati mlađoj, a mlađa djeca uče tražiti pomoć od starijih.
ADVERTISEMENT
Glavni ciljevi i zadaci Montessori pristupa su:
- dobro upoznati dijete i odrediti njegove stvarne potrebe i mogućnosti
- usmjeriti dijete na izbor onih didaktičkih sredstava koja potiču njegove mogućnosti i kreativnosti
- primjereno poticati vještine i znanja sukladno djetetovim mogućnostima
- poticati razvoj senzo i grafo – motorike
- pripremati dijete za polazak u školu
- poticati druženje
- stjecati sigurnost i povjerenje u vlastite mogućnosti
- razvijati govor, koncentraciju i komunikaciju
Izvor: Pexels
Montessori metoda podrazumijeva učenje s pomoću posebno izrađenih Montessori didaktičkih materijala za matematiku, jezik, kozmički odgoj (priroda i društvo, zemljopis, povijest, biologija, botanika, zoologija, povijest umjetnosti…). Rad je individualan, što znači da učitelj svakom djetetu pristupa sukladno njegovom ritmu i mogućnostima.
Primjerice, slika koju dijete dobije kroz konkretne materijale izložene u učionici i dostupne svakom učeniku prema njegovoj volji, navodi i uči dijete apstraktnim pojmovima (u zemljopisu: djeca prvo slažu kontinente kao slagalicu, a onda uče što su, koliko ih je, kako se zovu, gdje su smješteni).
ADVERTISEMENT
U Zagrebu postoji vrtić koji radi po principu Montessori odgoja. Nalazi se u ulici Šipkovica 57. Osnovna Montessori škola barunice Dédée Vranyczany prva je i jedina Montessori škola u Republici Hrvatskoj. Montessori školu su 2003. godine osnovali roditelji djece koja su pohađala Montessori vrtiće. Nastava prati Nastavni plan i program za osnovnu školu propisan od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, no ima svoje Montessori metode.
Učenici u Osnovnoj Montessori školi u okviru dvojezičnog programa polaze nastavu engleskoga jezika, matematike, informatike i grupu predmeta Science koju čine priroda, biologija, kemija i fizika. Iz tih predmeta mogu pristupiti ispitima na kraju 8. razreda (engleski, matematika, biologija, fizika, kemija, informatika).
Učenici polažu ispite iz predmeta po vlastitom izboru. Učenici se na taj način pripremaju za polaganje međunarodno priznatih diploma sveučilišta Cambridge.
Izvor: Pexels
Kako zapravo izgleda nastavni program?
Redovni jutarnji nastavni program počinje od 8:30 i završava do 12:30. Nakon toga slijedi ručak i odmor od 12:30 do 13:30. Iza toga djeca pišu zadaće i dovršavaju dnevne obaveze, što traje od 13:30 do 14:30).
Djeci koja rade prema prilagođenom programu pruža se pomoć defektologa – rehabilitatora koji je tijekom dana prisutan na nastavi. Puko učenje činjenica u Montessori školi ne postoji. Djeca bez stresa uče korelacije pojmova i sama dolaze do zaključaka.
Uz individualni rad postoje mnoge grupne aktivnosti kao što su: razgovori u grupi (u krugu) i tematska nastava. Djeca do 16 sati sudjeluju u raznim aktivnostima kao što su: ritmika za djevojčice, taekwondo za dječake i djevojčice, likovne radionice (keramika, slikanje, crtanje), njemački jezik, glazbena radionica, filmska radionica, vjeronauk…
Didaktička načela:
- samodisciplina
- izdržljivost
- procjena vlastitih snaga
- sposobnost raspodjele vremena
- sposobnost samostalnoga postavljanja ciljeva
- tolerantnost prema frustracijama
- sposobnost suradnje
- uvid u nužnosti
- uvažavanje slobode drugih
- sposobnost dragovoljne poslušnosti
Izvor: Pexels
Montessori didaktički materijal specifičan je za sve Montessori ustanove bez obzira na to u kojoj su zemlji. Idejna rješenja dala je sama Maria Montessori. Izrađuju se u nekoliko tvornica u zapadnoj Europi i SAD-u.
Zahvaljujući naizgled jednostavnomu didaktičkom materijalu, kod djece koja ga savladaju razvija se matematički i induktivni način razmišljanja koji im pomaže u životu općenito. Materijali su smješteni po određenomu redu na policama učionica i vrtića, djeca im slobodno pristupaju.
No, postoje i određena pravila korištenja: pažljivo uzimaju s polica, rade s njima na stolovima ili tepihu, a kad završe, vraćaju stvari na svoje mjesto za sljedećeg učenika.
„Svaka zemljopisna karta krije iza sebe napore nebrojenih istraživača i pionira, koji su osvajajući nepoznate krajolike otkrivali nova mjesta, rijeke, jezera i učinili svijet za nas većim i bogatijim. Potaknimo djecu da usmjere pozornost na tisuće onih koji su svojim radom doprinijeli velikim stvarima, a koji sami nisu bili slavni”, poručila je davno Maria Montessori.
Izvor naslovne fotografje: Pexels