Ulošci, britvice, tamponi: Trošimo više od muškaraca, a plaće su nam manje
Znate li što je pink tax odnosno ružičasti porez? Istražili smo koliko se u Hrvatskoj osnovni higijenski proizvodi cjenovno razlikuju kod žena i muškaraca.
Svakodnevni proizvodi koje kupuju muškarci i žene poprilično su jednaki. Uredu, možda ih mi žene kupujemo češće, no “baza” je uvijek jednaka: proizvodi za tuširanje, pranje kose, dezodoransi, losioni, sapuni i britvice. No, cijene takvih proizvoda nerijetko se razlikuju. Potrošački proizvodi namijenjeni i reklamirani za žene ponekad su skuplji od istih proizvoda koji se prodaju muškarcima. Razlike u cijenama temeljene na spolu prevladavaju u nekoliko sektora, ali jedan od najvidljivijih upravo su proizvodi za osobnu njegu. Taj se nesrazmjer naziva takozvanim ružičastim porezom ili pink tax.
Muški odjel drastično jeftiniji od ženskog
U Sjedinjenim Američkim Državama, prije više od pet godina jedna je vladina studija analizirala 800 rodno specifičnih proizvoda od gotovo 100 marki. Izvješće je pokazalo da su u prosjeku proizvodi za osobnu njegu namijenjeni ženama 13% skuplji od sličnih proizvoda za muškarce. Dodaci i odjeća za odrasle bili su skuplji za 7%, odnosno 8%.
Prema studiji zaključeno je da “žene plaćaju tisuće dolara više tijekom života za kupnju sličnih proizvoda kao muškarci”. U Velikoj Britaniji 2018. godine provedena je analiza proizvoda za njegu tijela kako muških, tako i ženskih da bi se došlo do rezultata kako je ženski dezodorans u prosjeku 8,9% skuplji od muškog. Ženska hidratantna krema za lice bila je 34,28% skuplja od one na muškom odjelu. Ovaj takozvani ružičasti porez drastično pogađa žensku populaciju, posebice ako uzmemo da žene nerijetko zarađuju manje od muškaraca.
ADVERTISEMENT
Izvor: Pexels
Higijenski ulošci tretirani za luksuzna roba
Još je jedan segment nezanemariv kada je riječ o pink taxu, a to su menstrualne potrepštine. Osim što muškarci mjesečno ne troše na proizvode poput uložaka, tampona ili menstrualnih čašica, njihovi su porezi poprilično visoki, točnije sve do 2022. godine u Hrvatskoj je to bio treći najveći porez robe široke potrošnje u svijetu. Iste je te godine s 25 posto smanjen na 13 posto i to zahvaljujući inicijativama saborskih zastupnica iz različitih političkih stranki koje su, doduše htjele smanjivanje poreza s 25 posto na 5 posto. Prema izračunima, kroz porez na menstrualne potrepštine Hrvatska na godinu uprihodi nešto više od 130 milijuna kuna.
Smanjeni su porez na higijenske potrepštine za žene 2022. godine, a onda je 2023. godina donijela da brojni gradovi u Hrvatskoj u školama i skloništima za žene imaju menstrualne potrepštine potpuno besplatno.
Izvor: Pexels
U Hrvatskoj cijene poprilično slične
Istražili smo koliko cijene odskaču sa ženskih polica drogerijskih marketa od onih s muških i iznenadili smo se. I to, moramo vam priznati pozitivno (ako generalno ne pričamo o skupoći proizvoda). Naime, posjetili smo jedan poznati drogerijski dućan sa svim potrepštinama za higijenu i njegu tijela. Uspoređivali smo otprilike osnovne proizvode, a to uključuje gel za tuširanje, dezodorans te britvice za depilaciju i brijanje.
Uspostavili smo kako su cijene poprilično jednake na muškom i ženskom odjelu, čak su neki od proizvoda nešto jefitiniji na ženskom. Također, poznate marke za higijenu i njegu tijela imaju jednaku cijenu primjerice muških i ženskih dezodoransa i gelova za tuširanje. Losione za tijelo primjerice nismo uspoređivali, no njihova količina izbora na ženskom odjelu daleko odskače od onih muških losiona i to u korist žena.
Ono što odskače su jedna marka britvica za depilaciju, odnosno brijanje. I dok na muškom odjelu 6 + 2 komada drže cijenu od 8,60 eura, na ženskom odjelu iste takve britvice (samo u drugoj boji) i jednake količine koštaju 10, 30 eura. S druge pak strane, britvice jedne druge poznate marke na ženskom su odjelu jeftinije za gotovo 50 centi.
Da smo nastavili tražiti razne druge proizvode u raznim drugim trgovinama zasigurno bi pronašli niz nejednakosti u cijenama pa i izboru, no treba priznati kako su, čini se, cijene u velikim zemljama poput Amerike, Velike Britanije i drugih ipak više na strani muškaraca. Ili bar kad je o higijeni riječ.
Izvor naslovne fotografije: Unsplash
ADVERTISEMENT