Trend Sephora kids ukazuje na mračnu stranu beauty i influencer industrije
I prije se događalo da djeca što prije žele postati odrasli ljudi. Ipak, je li ovaj trend otišao korak predaleko?
Većina roditelja će se složiti sa mnom kada kažem da je posebno teško kvalitetno odgajati djecu u današnje vrijeme. S jedne strane na njih utječete vi kao roditelji, a s druge strane okolina i društvo, baš kao što je to oduvijek bilo. Ipak, danas u jednadžbu ulazi i još jedan sudionik, a to je internet.
Internet – nepresušan izvor znanja ili crna rupa u koju tonemo?
Istina je da uz pravilnu edukaciju i ispravno korištenje, internet može biti oaza korisnih informacija, savjeta i istinitih činjenica. Ipak, ono što nam internet često puta ne dopušta jest kontrola.
Roditelji se bore i nose s različitim izazovima kada je u pitanju internet. Najčešće je to kada i pod kojim uvjetima djeci dopustiti korištenje interneta. Ako ga izbjegavate i djecu uopće ne upoznate s njime, štitite ih s jedne strane, ali opet im ne dopuštate da budu slični vršnjacima i na neki način im oduzimate priliku da nauče osnove informatike koje njihovi vršnjaci možda već imaju u malom prstu.
Isto tako, ne pripremate ih adekvatno za budućnost, jer htjeli mi to ili ne, budućnost i internet su pojmovi koji idu ruku pod ruku. Ako ih na vrijeme upoznate s internetom i kontrolirate vrijeme i način kako ga koriste, kako možete znati da kada su sami ili sa vršnjacima, ne koriste internet na načine na koje im vi možda ne dopuštate?
ADVERTISEMENT
Izvor: Pexels
Kako barem donekle imati kontrolu
Jedno vam odmah mogu reći. Zabrane ne funkcioniraju. Ako djeci branite korištenje interneta, njihova želja i radoznalost će rasti i sigurno će naći način da ga koriste, a vi za to nećete znati i tu gubite kontrolu u potpunosti. Ako im pak objasnite kako se internet koristi na pravilan način i sudjelujete s djecom u kreiranju sadržaja ili zajedno provodite određeno vrijeme na interetu, možete donekle utjecati na to kako će ga djeca koristiti, koliko često i pod kojim uvjetima. To vam daje barem malo kontrole.
U svakom slučaju, internet je dio naše svakodnevice i to je činjenica koja će se teško promijeniti u skorije vrijeme. Zato je bitno upoznati se s i opasnostima koje nosi internet kako biste kao roditelji bili spremni reagirati na vrijeme i adekvatno.
Novi opasni trend – Sephora kids
Trendovi na društvenim mrežama dođu i prođu, ali kao što i sami znamo, ponekad za sobom ostave trajne posljedice. Bilo da se radi o igrama ili opasnim izazovima na TikToku zbog kojeg su djeca znala opasno stradavati ili primjerice trendovi koji se pojave na internetu i totalno obuzmu cijelu jednu generaciju.
Izvor: Pexels
Jedan od takvih trendova je i Sephora kids koji ponajviše utječe na mlade, uglavnom teen djevojčice, a sve češće i onda mlađe od toga. Pojavio se početkom godine u SAD-u i zbog rasprostranjenosti sadržaja na društvenim mrežama (posebice TikTok) ubrzo se proširio daleko izvan granica SAD-a. Takozvani generacijski trendovi nevjerojatno se brzo šire, posebno na TikToku, jer tamo vas algoritam najbrže i najlakše upozna i nudi vam sadržaj koji vas zanima.
Djeca koja su pogođena ovih trendom uglavnom pripadaju generaciji Alpha (rođeni nakon 2010. godine). Radi se mahom o djevojčicama u dobi od 8 do nekih 15 godina koje sumanuto kupuju skupu kozmetiku u drogerijama, ili isprobavaju, a ponekad i kradu, testere s polica da bi kasnije mogle snimati video o svojoj skin care rutini.
Što o svemu kažu stručnjaci?
Trend Sephora kids posebno zabrinjava dermatologe koji ističu da skin care proizvodi za odrasle nikako nisu pogodni za djecu.
Poznata kanadska kozmetičarka i medicinska dermatologinja Monica Li izjavila je svojevremeno za CTW News kako većina kozmetike na policama drogerija nije testirana na dječjoj koži te kako postoje posebne kreme koje jesu primjenjene za djecu i sadrže blaže sastojke, ali da djevojčice ne kupuju tu kozmetiku. One često biraju kreme koje vide kod influencerica na TikToku i koje većinom sadrže agresivnije sastojke poput retinola ili pak nešto što je dječjoj koži nepotrebno, poput kolagena. Često se u toj kozmetici nađu i serumi s vitaminom C te piling za eksfolijaciju, odnosno uklanjanje odumrlih stanica kože.
Izvor: Pexels
“Ove vrste proizvoda su nepotrebne i potencijalno štetne za mlađe korisnike zbog njihove snage i utjecaja na osjetljivu kožu” – kažu stručnjaci.
Prilikom komentiranja ovog trenda, dermatolozi često spominju retinol, koji se koristi u anti-age kremama i koji je zapravo oblik vitamina A. On čak i kod odraslih zna izazvati crvenilo i ljuštenje kože, posebno ako se radi o osjetljivijoj koži. Zamislite samo što onda može napraviti dječjoj koži, ako se pretjerano upotrebljava i ne koristi u kombinaciji s SPF-om. Slično je i s pilinzima za eksfolijaciju koji sadrže alfa hidroksi kiseline ili beta hidroksi kiseline, koje također mogu oštetiti zaštitnu barijeru kože, odnosno vanjski zaštitni sloj kože i uzrokovati crvenilo, peckanje i druge nuspojave.
“Korištenje brojnih skin care proizvoda u vrlo mladoj dobi može dovesti do razvijanja alergenih reakcija, i ne samo to, već je moguće da djeca razviju i akutne alergije i učine svoju kožu osjetljivijom i kasnije u životu”, upozorava poznata dermatologinja Linda Xing.
Na pitanje što mladi od kozmetike mogu upotrebljavati bez straha od štetnih nuspojava, dermatolozi su složni.
“Mogu razmotriti serume s hijaluronskom kiselinom, hidratantne kreme na bazi ceramida, balzame/glos za usne s biljnim sastojcima, vitaminima i/ili prirodnim uljima, ili hidratantne maske za lice.”
Izvor: Unsplash
Sephora kids u Hrvatskoj
O cijeloj situaciji razgovarale smo i sa djelatnicama hrvatskih drogerija koje su nam potvrdile da je trend došao i u Hrvatsku.
“Dolaze većinom u grupama, 5-6 djevojčica, rekla bih da nisu starije od 8 ili 9 godina. Motaju se oko stalaka za šminku, a puno puta nakon njih testeri budu uništeni, a neki čak i nestanu s polica”, rekle su nam prodavačice.
Prodavačice su istaknule kako djevojćice, ako kupe bilo što, većinom to budu proizvodi jeftinije marke, ali da zato isprobavaju testere skupljih proizvoda za koje nemaju dovoljno novaca. Često se dogodi da kupuju baš one proizvode za koje prodavačice i inače znaju da su popularni zbog društvenih mreža.
Izvor: Pexels
Prilikom istraživanja o temi i sama sam uzela malo vremena da prođem kroz TikTok i skin care videe koji su trenutno u trendingu. Zbog GDPR-a i zaštite identiteta maloljetnih osoba neću dijeliti nikakve video uratke, ali moram reći da sam naišla na ogromnu količinu videa u kojima mlade djevojčice imaju po 5-6 koraka skin care rutine koju nanose svakodnevno prije škole. Nepotrebno je reći da je svaki od koraka nepotreban jer se radi o mladim djevojčicama sa savršenim dječjim tenom.
Poruka roditeljima je, još jednom, da zabrana nije najbolje rješenje. Ipak, smatram da je potrebno razgovarati s djecom i objasniti im koje su moguće posljedice te eventualno preporučiti kozmetiku koja je pogodnija za njihovu dob.
Izvor naslovne fotografije: Pexels
ADVERTISEMENT