Prikaz žene u reklamama: Još uvijek prevladavaju privlačne žene koje zadovoljno obavljaju kućanske poslove
Iako se na prvu čini kako su reklame dosadne, sve na isti kalup i kako iz njih više ništa novo ne možemo naučiti, istina je da su one i dalje vrlo važan pokazatelj svijeta u kojem živimo i načina na koji isti funkcionira.
Ono što je još važnije kada su reklame u pitanju je način na koje se one odnose prema ženama, odnosno kako ih prikazuju i kakav položaj im dodjeljuju. Ono što je sporno, odnosno u velikom broju slučajeva stereotipski prezentirano je prikaz žene uz tjelesne atribute, privlačnost i vizualnu senzaciju koju ženski spol ima mogućnost donijeti. Budući da je u reklamnoj i oglašivačkoj industriji najvažnije da reklama privuče pozornost te u konačnici proda proizvod, prikaz žene kao seksualnog objekta još uvijek je rješenje mnogih brendova.
Postoji još nekoliko rodnih stereotipa u oglašavanju, a neki od njih su prikaz žene kao domaćice koja zadovoljno obavlja kućne poslove i kojoj je dom primarna životna uloga, zatim prikaz žene kao bespomoćnog bića koje nije sposobna sama riješiti izazov već traži svog spasitelja, prikaz žene uz nerealne standarde ljepote gdje je njihova koža besprijekorna, figura savršena i crte lica nježne s gustom dugom kosom. Ageizam u oglašavanju promiče tezu da je mladost poželjna, vrijedna i da izgled uvijek treba biti u fokusu te da treba dati sve od sebe da se ona održi što duže.
ADVERTISEMENT
Izvor: Pexels
Stvarna uloga žena u suvremenom društvu
Iako se na prvu može činiti bezazleno i zabavno, uloga reklama s ovakvim stereotipnim prikazima žena predstavlja kreiranje slike javnosti kroz uloge koje ih definiraju. Takva prezentacija pomoću medija postaje duboko ukorijenjena u društvene norme koji može naštetiti njihovom stvarnom položaju. Mediji su moćni, što znači da itekako utječu na oblikovanje percepcije pojedinca. Umjesto da podržavaju i stvaraju stereotipe, fokus bi trebao biti na medijskoj pismenosti i sadržajima, odnosno reklamama koji promiču pozitivne vrijednosti i razbijaju stereotipe.
Trenutačne statistike oglašavanja su alarmantne, a NY Times izvještava o značajnom porastu prikazivanja žena u kućanstvu ili obiteljskom okruženju, što čini 66% od 10 000 oglasa analiziranih 2022., u usporedbi s 32% 2021.
Uklanjanje stereotipiziranog prikaza žena u reklamama, ali i drugim medijskim formatima jedan je od ključnih koraka ka pravednom prikazu stvarnih uloga žena u suvremenom društvu jer one su osobe s raznim vrijednim sposobnostima, osobinama, ciljevima i željama.
Izvor: Unsplash
Medijska odgovornost za rodnu ravnopravnost
Ispravna prezentacija žena u medijima ne bi smjela biti određena spolom i stereotipiziranim pakiranjem, nego slikom sposobnih žena koje mogu uspjeti u svim aspektima života. Mediji bi trebali doprinijeti razbijanju stereotipa i ispravnoj i realnoj prezentaciji žena. Uz takav medijski sadržaj, postiže se snažan utjecaj na kolektivnu svijet i potiče se jednakost.
Ipak, prikaz žena u reklamama evoluirao je tijekom vremena, pri čemu su pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća žene prvenstveno prikazivane kao domaćice i one koje brinu o obitelji, dok su ih u sedamdesetima i osamdesetima prikazivali ili kao seksualne objekte ili kao nerealne prikaze savršenstva. Budući da industrija oglašavanja nastavlja činiti korake naprijed prema zapošljavanju i prihvaćanju više žena, osobe na vodećim pozicijama trebaju prihvaćati i cijeniti odluke žena na kreativnim pozicijama te dokazati da mogu uskladiti oglasnu kreativnost sa svojim poslovnim marketinškim ciljem.
Izvor: Unsplash
Djevojke i žene trebaju težiti autentičnijem i optimističnijem prikazu u medijima, posebno u industrijama u kojima su u povijesti tradicionalno dominirali muškarci. Također je važno za dječake i muškarce da vide više oglasa koji žene prikazuju kao individue koje su sposobne ostvariti mnoštvo osobnih i profesionalnih ciljeva.
Ove radnje imaju utjecaj koji nadilazi samu industriju oglašavanja i oglase koje promiču te također utječu na potencijalne pozitivne učinke koje možemo imati na naše društvo i kulturu.
Izvor naslovne fotografije: Pexels
ADVERTISEMENT