Poduzetnica vs. nezavisna stručnjakinja: Kako osobna motivacija može kreirati drugačiji nastup na tržištu
Posljednjih godina postalo je popularno dodjeljivati epitet poduzetnice svakoj ženi koja samostalno nastupa na tržištu.
Postoje različiti oblici poslovanja, no prije svega treba razmatrati koji su motivi zašto bi netko bio ili ne bi bio poduzetnik odnosno poduzetnica. Ne nastupaju svi s istim željama na tržištu niti im je isključivi motiv profit, koliko god to čudno zvučalo. Zato, tu se bavimo pitanjem što zapravo znači biti poduzetnica, a što nezavisna stručnjakinja. Ne, nije isto, iako se profesionalnost u radu podrazumijeva neovisno o modelu poslovanja. Bar bi tako trebalo biti.
Razlika između poduzetnice i nezavisne stručnjakinje
Poduzetnice su lideri, osobe koje imaju vlastiti biznis i koje preuzimaju rizik za njegov rast i uspjeh odnosno ostvarenje profita. Nezavisne stručnjakinje često čak funkcioniraju i bez pravnog subjekta, a karijerni ciljevi podrazumijevaju vlastiti stručan razvoj, priznanje u industriji u kojoj su aktivne ili nešto treće. Recimo osobni mir ili zadovoljstvo zbog pružanja usluga na onoj razini i one kvalitete koja ne bi bila ostvariva u nekom sustavu. Također, kod nezavisne stručnjakinje možete primijetiti nedostatak riječi rizik. Nije da on ne postoji, no daleko je manji no u slučaju poduzetništva. Također, ostvaruje se i neki profit jer dobra karma ne plaća račune, no definitivno nije na istoj razini kao kod poduzetnica.
ADVERTISEMENT
Izvor: Pexels
Primjer Maje i Ane
Možda je lakše objasniti to na primjeru osoba. Nazvat ćemo ih Maja i Ana.
Maja ima 40 godina. Po horoskopu je vodenjak. Ima auto star 15 godina i kredit za stan od 56 m2.
Ana ima 37 godina. Po horoskopu je blizanac. Ima mačku, bicikl i tramvaj te kredit za stan od 40m2.
Maja je dugo radila u oglašivačkoj industriji. Iako joj je to bilo super iskustvo i voli taj posao, odlučila je zbog nemogućnosti daljnjeg napredovanja i povećanja plaće krenuti putem poduzetnice. I zato otvara svoju agenciju. Ima jasnu viziju na koji način će svoje ambicije, kreativnost, osobnost prenijeti u uspješan i profitabilan posao.
Naravno, u toj agenciji ona neće biti samo direktorica već i kreativna direktorica što je oduvijek htjela. Želi biti konkurentna na tržištu i postavila je konkretnu strategiju rasta poslovanja. Do kraja godine zaposliti bar tri osobe i dovesti nekoliko jakih klijenata s kojima će potpisati paušal. Zna koje usluge želi pružati i što joj je USP.
Naravno, ima i sve one stvari koje imaju odrasli ljudi – ured, knjigovođu, faks mašinu ako se to još koristi, skener i printer u jednom. I da, ništa bez Maca.
Uzima auto na leasing jer je svjesna da će posla operativnog posla biti obilaženje klijenata. Kod odabira auta naravno da uzima u obzir koji dojam želi ostaviti na klijenta. Isto kao i kod odabira odjeće. Ne trebamo se zavaravati, znamo kako tržište funkcionira.
Lovi poticaje, lovi natječaje i klijente, ulaže kontinuirano u rast vlastitog poslovanja.
Izvor: Unsplash
Ana je isto tako radila u oglašivačkoj industriji, no zaključila je da ne želi više živjeti tuđi san. Ne zanimaju je linearna napredovanja i ne vidi se na poziciji direktorice. Cilj joj je kroz ulaganje u vlastito znanje i profiliranje projekata na kojima će raditi definirati vlastitu poziciju na tržištu kroz samostalan rad. Ne želi graditi kompleksan poslovni sustav koji će zahtijevati visoke troškove poslovanja.
Bitnija joj je sloboda izražavanja i kreativnost u načinu na koji pristupa klijentima i projektima nego generiranje profita. Nema namjeru zapošljavati i sama ideja kreiranja nekog sustava ju stresira, već se oslanja na druge nezavisne stručnjake i stručnjakinje iz istog područja rada. Nema namjeru ulagati u išta osim vlastitog znanja kroz edukaciju i možda neku konferenciju te dobar laptop i uredsku stolicu s pojačanjem na lumbalnom dijelu. Da, i ona vjerojatno radi na Macu. Samo ja radim na PC-u.
Ani je bitnije je staviti dobar projekt u portfolio s ciljem definiranja određene ekspertize unutar industrije. Maji je često bitnija profitabilnost. Maja će riskirati i npr. financijskom injekcijom potencirati rast svog poslovanja. Ana će bookirati kalendar s projektima unaprijed godinu dana.
Izvor: Unsplash
Jednaka validacija
I jedna i druga rade okej, iako imaju drugi pristup poslovanju. Ana nije poduzetnica, no možda jednog dana postane. Isto tako se Maja možda umori od poduzetništva pa odluči da će neki period raditi kao nezavisna stručnjakinja.
Poanta svega jest da pristupi nisu isti i ne treba ih izjednačavati.
Poduzetnice se često ističu kao prominentni pokretači tržišta no nisu same u tome. Trebamo jednako validirati sve aktere na tržištu bez obzira na različit pristup poslovanju i motive koji se kriju u pozadini jer su upravo oni ti koji potiču promjene na tržištu na bolje.
Izvor naslovne fotografije: Pexels
ADVERTISEMENT