Kako stereotipi o mladima iz generacije Z utječu na naše shvaćanje vremena?
Rekli bismo da je samo klasificiranje ljudi unutar generacija, kao skupina koje nose određena obilježja, stereotip za sebe jer je nemoguće pripadati okvirima tako široke skupine, čak iako nas povezuje mnoštvo toga na temelju godine u kojoj smo rođeni.
No, unatoč tome, koncept generacijskih podjela povezuje se s radom američkog sociologa Karla Mannheimma koji je još 1920-ih godina pisao o takvim društvenim grupama u svom eseju “The Problem of Generations”. Moderni koncept podjele na generacije s globalno prepoznatljivim nazivima razvio se u drugoj polovici 20. stoljeća. 1991. godine autori William Strauss i Neil Howe popularizirali su ovu ideju i detaljno opisali različite generacijske obrasce.
Dakle, iako koncept generacija ima duboke sociološke korijene, klasifikacije kakve danas koristimo rezultat su istraživanja i rada različitih stručnjaka iz sociologije, demografije i marketinga.
ADVERTISEMENT
Izvor: Unsplash
Ovo su sedam generacija kakve danas poznajemo:
- Velika generacija (rođeni između 1901. i 1924.)
- Tiha generacija (od 1925. do 1945.)
- Baby boomer generacija (od 1946. do 1964.)
- Generacija X (od 1965. do 1979.)
- Generacija Y – Milenijalci (od 1980. do 1994.)
- Generacija Z (od 1995. do 2012.)
- Generacija Alfa (od 2013. do 2025.)
U ovom članku mi ćemo se pozabaviti generacijom Z za čije pripadnike u modernom društvu vrijedi stereotip o tome kako su razmaženi i lijeni.
Izvor: Unsplash
Tko su Zoomeri?
Generacija Z, popularno nazvana „Zoomeri“, obuhvaća ljude rođene između 1995. i 2012., što znači da danas imaju između 11 i 28 godina, a najpoznatija je po činjenici da njeni pripadnici prirodno odrastaju u eri društvenih mreža, Netflixa, aplikacija, pametnih uređaja i interneta općenito. Digitalno doba njihovo je doba, a to donosi ogroman utjecaj na njihovo ponašanje, komunikaciju, kao i na način razmišljanja.
To potvrđuje i Persuasion Nation koji donosi statistiku o digitalnim navikama Zoomera. U statistici je navedeno kako 97.5 % Zoomera društvene mreže smatra primarnim izvorom ideja za shopping te kako 70 % mladih ove generacije u Ujedinjenom Kraljevstvu dnevno koristi TikTok i YouTube. Zoomerima digitalne platforme donose priliku za samopromociju, zabavu, učenje i komunikaciju, uz njih i kroz njih oni izražavaju svoje stavove i svoj identitet.
Izvor: Unsplash
Radne navike generacije Z
Stereotipi koji govore o lijenosti ove generacije proizlaze upravo iz ove činjenice da im je uz digitalizaciju sve pruženo na pladnju i da se puno manje moraju truditi kako bi ostvarili neke svoje ciljeve. Iako ih prate stereotipi da nisu zainteresirani za trud, predanost i prilagodbu postojećim radnim navikama i poslovima, istraživanje tvrtke Deloitte pokazuje da pripadnici ove generacije biraju poslove koji im pružaju priliku za osobni rast, čak i ako to znači da će raditi gig poslove umjesto stalnog zaposlenja u velikim korporacijama, te da im se na vrhu liste prioriteta, prije poslovne sigurnosti, nalaze fleksibilnost i balans između privatnog i poslovnog segmenta života.
Optužbe o razmaženosti i lijenosti zanemaruju činjenicu da mladi danas moraju biti vrlo inovativni kako bi se nosili s izazovima koji su specifični za njihovu generaciju. Umjesto da se oslanjaju na tradicionalne metode za izgradnju karijere, mnogi iz generacije Z razvijaju vještine u novim industrijama poput tehnologije, digitalnog marketinga i dizajna, gdje vide veće mogućnosti za uspjeh, kao i prilagodbu svijetu koji je postao daleko brži, nepredvidljiviji i tehnološki složeniji. Generacija Z ne bježi od rada, ali želi redefinirati što rad znači i kako on treba izgledati u modernom svijetu.
Izvor: Unsplash
Što možemo naučiti od Zoomera?
Iako su mnogi stereotipi o generaciji Z ukorijenjeni u strahovima i neshvaćanjima starijih generacija, važno je prepoznati da se svaka generacija prilagođava vremenu u kojem živi. Činjenica je kako je generacija Z odrasla u vremenu brzih promjena te umjesto da ih osuđujemo kroz prizmu zastarjelih stereotipa, bolje je preispitati stereotipe, prepoznati potencijal Zoomera te im pružiti podršku kako bi nastavili graditi svijet koji je održiviji, svjesniji i bolje prilagođen potrebama novih generacija.
Zoomeri su kreatori promjena u modernom svijetu i oni neće preuzeti ulogu pasivnih promatrača samo zato što su to do sada radile generacije koje su im prethodile. Oni neće pognuti glavu, šutjeti i raditi ono što društvo nalaže, ako smatraju da mogu i znaju bolje. Zoomeri će radije svojim primjerom i načinom života ponuditi lekciju koja neminovno upućuje na zaključak kako je vrijeme da razbijemo stereotipe i zamijenimo ih davanjem novih prilika da učimo od mladih koji svakako doprinose razvoju društva na svoj jedinstven način.
Izvor naslovne fotografije: Unsplash
ADVERTISEMENT