Intervju s Matejom-Anđelinom Kramar: “Moja vizija je stvoriti svijet u kojem je održiv razvoj norma i standard”
Razgovarali smo s vlasnicom tvrtke Green Fusion, prve hrvatske burze za ekološka i socijalna ulaganja.
Rijetki uspijevaju spojiti poduzetništvo, roditeljstvo i predanost inovacijama i boriti se za bolji svijet, no čini se da to itekako uspijeva Mateji-Anđelini Kramar. Vlasnica je “Green Fusiona”, prve hrvatske burze za ekološka i socijalna ulaganja te pokretač nacionalne akcije sadnje drveća “Zasadi stablo, ne budi panj!“. Osim toga, ona upravlja projektima održivog financiranja i vodi prodaju i marketing u tvrtki svoje obitelji, “In Wood Sustainable”, koja proizvodi ekološki prihvatljive mobilne kućice.
Samohrana majka četvero djece, Mateja-Anđelina strastvena je zagovornica održivosti i zaštite okoliša. Njezina predanost tim ciljevima, u kombinaciji s njezinom poduzetničkom vizijom, zaslužila je priznanje kao utjecajna žena u Hrvatskoj. Njezin holistički pristup integrira društvenu odgovornost i permakulturni dizajn, težeći održivoj budućnosti kroz zelena ulaganja i obrazovanje.
Putovanje Mateje-Anđeline odražava njenu predanost financijskoj neovisnosti i borbi protiv obiteljskog nasilja. Njezina dvostruka uloga poduzetnice i majke pokazuje njezinu izvanrednu ravnotežu i otpornost, nadahnjujući druge da slijede pozitivne promjene. Kroz svoj rad i osobna iskustva, ona utjelovljuje snagu inovativnog poduzetništva i nepokolebljivu predanost boljem svijetu.
Pobjednica programa za podršku poduzetnicima
Mateja-Anđelina je također jedna od deset dobitnika programa za podršku poduzetnicima “Pokreni nešto svoje”, koji već osam godina zaredom organiziraju ACT Grupa i Philip Morris Zagreb koji kroz program dodjeljuju sredstva i know-how za hrvatske impact poduzetnika. Od početka projekta u poduzetnike je uloženo 830.000 eura, a sredstva svake godine osigurava Philip Morris Zagreb. Kroz program je u osam godina prošlo čak 58 hrvatskih mikro poduzetnika od kojih su brojni ostvarili i međunarodne uspjehe. Ove godine podrška za razvoj poslovanja ukupne je vrijednosti 90.000 eura, od čega će poduzetnici primiti 50.000 eura izravne financijske pomoći i 40.000 eura vrijednu mentorsku pomoć i podršku. Prošle godine ovaj je program za svaki uloženi euro u impact poduzetnike ostvario 3.97 eura društvenog dobra.
S Matejom smo porazgovarali o svim njenim projektima, njenoj viziji, izazovima te je s nama podijelila planove za razvoj poslovanja i očekivanja od projekta “Pokreni nešto svoje”.
Izvor: Mateja-Anđelina Kramar
T: Godinama se baviš raznim projektima koji su vezani za održivost; od Zasadi stablo, ne budi panj pa do In Wood mobilnih drvenih kućica. Čini mi se kao da je Green Fusion bio logičan sljedeći korak. Reci nam više o samom projektu, kako je sve krenulo, objasni nam što je točno Green Fusion te koji su bili početni izazovi pri osnivanju prve hrvatske burze za investiranje u ekološke projekte?
M: Zahvaljujući mojem ocu poduzetniku s 25 godina iskustva uređivanja zelenih površina odnosno hortikulturom, slušajući njegove razgovore s klijentima, gledajući nacrte projekata i odabiranje biljaka za svako novo gradilište, u meni je probudilo ljubav prema prirodi. Često sam kao dijete s njime odlazila na teren, igrala se oko bazena koje je gradio, odlazila u rasadnike pokupiti biljke i naučila voziti “mašinerije” na gradilištima. Zafrkavamo se da nakon što je promijenio industriju, sam ja preuzela štafetu okoliša. No, nikad se nisam bavila tradicionalnom hortikulturom jer sam vidjela mogućnost održivije ekspanzije hortikulture, ali na način da okoliš bude jestiv.
Tako je i nastao prvi veliki projekt nacionalne kampanje sadnje stabala “Zasadi stablo, ne budi panj!” koji sam pokrenula. No, uz njegov nastanak veže se i moja prošlost gdje sam proživjela nasilje od strane bivšeg partnera. Tadašnji spas za pronaći mir bio je moj voćnjak. Kampanja “Zasadi stablo, ne budi panj!” bila je izgradnja sigurnih utočišta diljem Hrvatske, gradnja osjećaja blagostanja koje su mi stabla pružila. Taj osobni doživljaj sigurnosti sam htjela pretočiti na druge ljude i potaknuo me da nastavim raditi na projektima koji doprinose očuvanju okoliša i redizajniraju destruktivne ljudske navike. Sam naziv kampanje nije nastao slučajno, i nosi dublju poruku.
“In Wood mobilne kućice” je očeva nova perspektiva, održivih kuća građenih prirodnim materijalima, pa sam i tu pronašla element angažmana iz prizme održivosti, ali i zato što njegujemo obiteljsko poduzetništvo koje izumire u Hrvatskoj. Green Fusion, moj najnoviji projekt burze za investiranje u društvo i okoliš, je nastavak skupa svih vještina, znanja i projekata koje sam do sad objedinila. Izazov koji bih svakako istaknula, bez obzira na oca poduzetnika i prijašnje projekte, je taj što dolazim iz NGO sektora. Sektora kreativnosti i neprofitnog djelovanja, a poduzetništvo ima potpuno drugačiji pristup. Susretala sam se “mirenjem” ta dva različita spektra. Onim skroz lijevim NGO spektrom, koji razmišlja samo o ljudima i okolišu, i onog skroz desnog poduzetničkog spektra, koji razmišlja samo o profitu. Idealnu okosnicu pronašla sam u 3P modelu poslovanja (People, Planet, Profit).
T: Možeš li nam elaborirati viziju i dugoročne ciljeve Green Fusiona? Kako zamišljaš razvoj Green Fusiona u sljedećih pet do deset godina?
M: Znala bih elaborirati poslovni plan da me probude u tri ujutro, kamo li danju. Najjednostavnije rečeno vizija je stvoriti svijet u kojem je održiv razvoj norma i standard. Smisao projekta vidim u poticanju realizacije smislenih inovacijskih projekata koji rješavaju društvene i ekološke probleme, na način da pronađemo financijska sredstva za podmirenje troškova realizacije rješenja. Kompanije su zbog europskih regulatornih pritisaka počele izvještavati o svojim učincima, dok bi u hrvatsko zakonodavstvo do lipnja sljedeće godine trebala biti uvedena Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD). Ta je direktiva već na snazi u Europskoj uniji. Sa obzirom da industrija održivih investicija u zelenu tranziciju bilježi rast od od 20% godišnje, pogotovo na razini Europe koja, opće poznato, želi postati prvi neutralan kontinent, Green Fusion je dobro pozicioniran da iskoristi trendove tržišta i postane vodeći igrač u rastućem sektoru. Financijski instrumenti poput green bonds i impact investicija postaju sve popularniji, što dodatno potiče rast. Platforme poput naše, “Eco Stock Market”, postaju ključne za efikasno povezivanje investitora s projektima, ubrzavajući proces ulaganja i bržu realizaciju malih i srednjih ekološko-društvenih projekata. Privatan sektor će biti ključan igrač transformacije. Ovo je način kako vidim mirenje 3P spektra iz prijašnjeg pitanja.
Kroz pet do deset godina želim proširiti poslovanje franšiznim putem na nova tržišta kroz organski rast, odnosno post-rastnim poduzetništvom i zadržati kontrolu nad poslom i smjerom u kojem želimo rasti, što znači da ću na svaki mogući način izbjegavati externe investicije, bez umjetnog pumpanja i eksponencijalnog rasta po silicijanskom modelu. Otac koji je konzervativnim način poslovao 30 godina, i uspio sagraditi sve ciljeve, je imao utjecaj u kreiranju ovakvog stava. Prihvatljivi izvori financiranja su nam tzv. “bootstrapping” i crowdfunding kampanja na primjer, na koju se u ovom trenutku pripremamo. U njima se i dalje događa razmjena vrijednosti, no equity nije u pitanju.
Izvor: Mateja-Anđelina Kramar
T: Možeš li podijeliti s nama neke primjere ekoloških i društvenih projekata koji su do sada financirani kroz Green Fusion?
M: Ponekad je kompanijama cilj ispunjavanje ESG kriterija, dosezanje novog tržišta, ponekad marketing, a ponekad samo jednostavno reći – veliko hvala svojim ljudima. Mogu izdvojiti nedavnu korporativnu suradnji čiji je cilj bio posaditi 630 sadnica. Nama je bitno odabrati lokaciju koja će riješiti određen ekološki problem, ne isključujući društvenu i edukativnu vrijednost. Odabrali smo Kaznionicu u Turopolju. Integracija zatvorenika kroz rad na ekološkim projektima iz kojih će u budućnosti crpiti vlastiti plod za prehranu, pokazala se izuzetno uspješnom, pružajući im priliku za društvenu reintegraciju prije povratka svojim životima. Mogu istaknuti i suradnju sa tvrtkom Križevci produkt sa kojom smo pokrili troškove sadnje voćnjaka za Prvu privatnu gimnaziju u Varaždinu, koja provodi projekt “Zeleno gnijezdo”. Cilj je srednjoškolcima omogućiti iskustveno učenje pod krošnjama, te kako bi od vlastitog uzgoja proizvodili pekmez i džemove za uporabu u školskoj kuhinji.
T: Kako Green Fusion privlači i angažira investitore? Je li lakše baš zato što je fokus na održivosti koja je važnija nego ikad sve veći, ili je teže jer ne spada u “tradicionalna” ulaganja?
M: Istina, rad na projektima održivosti donosi svoje specifične izazove i prilike. S jedne strane, fokus na održivost postaje važan, što nam otvara vrata za razgovore i partnerstva s investitorima koji prepoznaju važnost društveno odgovornog poslovanja. Pilot projekti poput Turopolja i gimnazije, pokazuju kako inovativna financijska rješenja mogu biti ekonomski održiva i omogućiti značajne promjene. Međutim, u trenutnoj fazi, bez potpuno razvijene Eco Stock Market platforme, suočavamo se s izazovima. Trenutno se fokusiramo na manje projekte i ručno usklađujemo vrijednosti između tražioca financija i investitora. Ovaj pristup je skromniji, ali omogućuje nam izgradnju solidne osnove i uspostavljanje ključnih odnosa. Tradicionalni investitori navikli su na konvencionalan povrat na ulaganje (ROI), dok mi nudimo ‘social return on investment‘ (SROI), čiji učinci mogu potrajati duže da postanu vidljivi. SROI donosi bogatiji povrat, kako u ekonomskom tako i u društvenom smislu. U ovoj fazi, dok još radimo na uspostavi ESM platforme, korisno nam je suočiti se s tim izazovima jer nam omogućuje ažuriranje poslovnog modela prije konačnog lansiranja.
Izvor: Mateja-Anđelina Kramar
T: Kao voditelj projekata za održivo financiranje, koje strategije koristiš kako bi osigurala da projekti koje podržava Green Fusion budu i financijski održivi i ekološki korisni?
M: Iz dosadašnjeg iskustva, ali i intuicije, vrlo dobro znam procijeniti koristan projekat od onog koji neće imati dugoročne benefite za okoliš ili zajednicu. Prvo, prihvaćamo prijave samo od pravnih osoba. Nakon selektiranja projekata, pomažemo u brušenju ideje kako bi spremni izašli pred potencijalne investitore i tada se dodjeljuju potrebna sredstva i resursi. Osim što sam voditelj projekata, također djelujem kao lobist za ekološke i društvene projekte. Ako tražitelj sredstava ne pruži jasne i detaljne informacije o projektu, nisam u mogućnosti učinkovito ga predstaviti kompanijama. Zato projekti prolaze analizu i selekciju.
Da bi projekti bili uspješno provedeni, predviđamo nekoliko područja djelovanja, a ugovoreni projekti MORAJU doprinositi rješavanju ekoloških i društvenih izazova. Fokusiramo se na područja kao što su NBS i CBS projekti. To su projekti čija se rješenja temelje na inspiraciji podržanoj prirodom. Ova rješenja istovremeno pružaju ekološke, društvene i ekonomske koristi te pomažu u izgradnji otpornosti. Takva rješenja donose više prirodnih obilježja, kroz lokalno prilagođene, resursno učinkovite i sustavne intervencije. S druge strane Community Based Solutions projekti su oni koje se bave lokalnim problemima i potrebama ljudi kroz angažiranje i osnaživanje zajednica. Pod oba spektra koja su često (čitaj: uvijek) neodvojiva, mogu izdvojiti neke od prihvatljivih područja financiranja poput sadnje džepnih parkova, zelenih blokova, revitalizaciju zapuštenih brownfield područja, projekata društvenih vrtova i kolektivnih urbanih voćnjaka, regeneraciju javnih izletišta, izgradnju poučnih staza itd…Naravno, najdraži su mi uvijek oni projekti sadnje jestivih šuma.
T: Koji su neki od najvećih izazova s kojima si se susrela u promicanju održivih ulaganja i ekoloških projekata i kako si ih prevladala?
M: Jedan od najvećih izazova je inercija, kako s aspekta investitora tako i javnosti. Iako je Hrvatska, za razliku od nekih susjednih zemalja, vrlo posvećena tranziciji prema održivom razvoju, oni od nas koji su dublje i na praktičnom nivou uključeni, znaju da uvijek postoji prostor za napredak. Drugi značajan izazov je birokracija koja uvijek komplicira stvari. S toliko smjernica, dokumenata, kontrola i uputa, projekti se sporo realiziraju. Voljela bih vidjeti zadržavanje kvalitete projekata i njihovog utjecaja, uz istovremeno ubrzavanje nekih administrativnih procesa. Korporacije u upravama nemaju zadužene za održivost od kojih bi startala inicijativa, a zaposlenici u odjelu marketinga nemaju kapaciteta za ESG. Komunikacija vrijednosti održivih projekata ponekad isto predstavlja izazov. Postoje i kulturni izazovi. Kroz konkretne projekte i primjere dobre prakse, demonstriramo kako održivi razvoj može biti koristan i isplativ. Svi ti procesi utječu na brzinu rada, akviziciju zainteresiranih investitora i naravno konačne provedbe projekta. Otvaranje Green Fusiona bio je ključni korak u savladavanju izazova, i nastao je kao odgovor na probleme koji su me pratili tijekom dosadašnjeg rada, a sada baš on nudi skup rješenja koja ciljano adresiraju te izazove, i integriraju sve tri dimenzije.
Izvor: Mateja-Anđelina Kramar
T: Ti si za nas pravi mamager – balansiraš između toliko stvari odjednom da se moramo zapitati, kako ti to sve uspijeva? Kako usklađuješ svoje višestruke uloge vlasnice tvrtke, voditeljice projekta, pokretačice kampanje i samohrane majke četvero djece? Što bi savjetovala drugim ženama koje pokušavaju uskladiti slične odgovornosti?
M: U jednom razgovoru, sugovornica me pitala isto pitanje. Odgovorila sam joj da radim šest sati dnevno za In Wood i šest sati za Green Fusion. Kaže ona: “Pa jesi svjesna da radiš 12 sati dnevno?” Da, svjesna sam, ponekad i više. Imam 30 godina, djecu o kojoj sam odgovorna, vlastite ciljeve za karijerno postignuće i vjerujem da su ovo najbolje godine za stvaranje nečega značajnog. Svjesna sam i tereta i odgovornosti koje mi je život dao. Da nisam bila spremna, Bog bi tu priliku dao nekome drugome, i zahvalna sam na danoj prilici. Ako neću sada, kad ću?
Život je teških boja, ponekad je toliko teško da se povučem na nekoliko dana i oporavljam se na svim razinama. Neke projekte koje sam prerasla ili su postali teret, polako zaustavljam ili se mičem od njih. Promjene su teške, ali ih radosno očekujem jer donose nove perspektive i olakšavaju život nakon promjene. Izlazak iz komfor zone je uvijek izazovan, no znam da bih, ako stojim na mjestu, mogla raditi za neku tuđu firmu, primati plaću od 600 eura i biti sretna vraćajući se kući u 15 sati – bez obaveza. Ne, ja ne želim graditi tuđu, već vlastitu priču. Takav život nije za mene, nisam tako odgojena, niti sam ikad tako živjela. Kad je najteže, povučem se, regeneriram misli i vratim se energizirana. Identičan period života sam imala nakon razvoda. Vrlo mlada sam se udala i rodila kćer sa osamnaest godina. Nedavno sam vrlo otvoreno podijelila istinski ogoljelo putovanje svog života na Facebook profilu. Sada prolazim sličan period uz lansiranje poduzetničke puzzle, a to je još jedan “organizam” koji moram osposobiti. Koliko god je ova godina teška za mene, moju obitelj i poslove koje radim, vidim je kao priliku da ostvarim ono što sam prije smatrala nemogućim. Naravno da me strah i naravno da sve kalkuliram, zato je mentorska podrška toliko važna.
Nedavno sam proglašena jednom od 26. utjecajnih žena u Hrvatskoj, te sam na CWN konferenciji govorila upravo o osnaživanju žena. Ženama koje pokušavaju uskladiti identične odgovornosti preporučujem da nema preporuke i neka se okrenu svojoj intuiciji. Savjeti drugih mogu pomoći u općenitim stvarima, ali nikako u kreiranju vlastitog života i balansiranju posla i obitelji. Svaka žena ima svoje izazove, resurse, mogućnosti i ciljeve, te treba skrojiti strategiju koja je prisna baš s njom. Kao i kod pisanja poslovnog plana, uvijek je potrebna neka diferencijacija. Ako nema različitosti, samo smo još jedno neispunjeno biće koje slijedi efekt stada i kovitla se u turobnoj masi. Žena kad je sama, osim roditelja i djece, mora biti najveća podrška sama sebi!
Izvor: Mateja-Anđelina Kramar
T: Jedna si od deset pobjednika programa za podršku poduzetnicima iz Philip Morrisa gdje si dobila financijsku pomoć kao i mentorsku pomoć i podršku. Kako je to utjecalo na tvoj projekt, što ćeš sve zahvaljući toj podršci moći poduzeti/ostvariti u Green Fusionu?
M: Bila sam nevjerojatno sretna kada su javili rezultate i vidjela da je Green Fusion uspješno prošao. Naravno da je financijska potpora korisna, ali ključna vrijednost ovog programa je potvrda potencijala moje poslovne ideje, u kojoj su Philip Morris i ACT Grupa prepoznali potencijal Green Fusiona na tržištu, što je za mene ogroman motivator. Mentorska podrška koju smo dobili iz programa još je važnija! Mentori kroz svoje savjete i pripovijedanje, uvijek interpretiraju komunicirane savjete kroz drugačiju prizmu. To će mi pomoći da sagledam poslovni plan i prilagodim poslovanje iz različitih kutova koje možda sama ne bi uočila, pretvarajući možebitne probleme u razvojne prilike.
Networking je također ključan. Proširit ću mrežu poznanstava koja mogu donijeti značajne vrijednosti. Marketing podrška kroz PNS program pomaže svakako povećati vidljivost, što je od izuzetne važnosti za našu misiju, a marketinga nikad na pretek! Svaku pruženu potporu iskoristit ću na najbolji mogući način. Poticaji i potpore postoje da bi se iz njih izvukao maksimalan potencijal, i upravo to želim učiniti. Cilj mi je plasirati priču Green Fusiona kao ekološke burze što dalje i što šire. Svaka prilika je dragocjena i tko propusti priliku, sam je kriv. Zato sam odlučna iskoristiti sve resurse i dobivenu podršku do maksimuma.
Izvor: Mateja-Anđelina Kramar
T: Postoje li nadolazeći projekti ili inicijative zbog kojih si posebno uzbuđena? Kako su ti projekti usklađeni s ciljevima Green Fusiona?
M: S jeseni planiramo uzbudljiv edukativni projekt jestive šume u suradnji s Marijom Mandarićem, vlasnikom Noel restorana s tri Michelinove zvjezdice u Zagrebu. Posebno se radujem ovom projektu jer će, poput Turopolja i gimnazije, podržavati sva tri stupa održivog razvoja. Društveno, projekt će se odvijati u Prvoj privatnoj gimnaziji Varaždin, koja za svoje učenike gradi “Zeleno gnijezdo”. Financiranjem ovog projekta omogućit ćemo im dodatne obrazovne sadržaje. Ekološki, obogatit ćemo njihov prostor za učenje i istraživanje, transformirajući ga u korisno okruženje za učenike i lokalnu faunu. Ekonomski, koristit ćemo sredstva investitora za realizaciju projekta, potičući lokalnu mikroekonomiju kroz nabavu materijala od lokalnih proizvođača.
Nadalje, spremamo se za crowdfunding kampanju koja će obilježiti lansiranje naše ESM platforme. Uz ESM platformu, naš fokus će uključivati i gospodarsko-turističke projekte, dodatno proširujući naš utjecaj na sektore poput održivog turizma i ekološke infrastrukture. Procjenjujemo veliki potencijal kako se platforma bude širila i stjecala popularnost i povjerenja na tržištu. Kroz ovu digitalnu transformaciju, Green Fusion će biti u boljoj poziciji da podrži ambiciozne projekte i postigne značajan impact. To znači da će nam po lansiranju crowdfunding kampanje biti potrebna velika podrška javnosti, kako bi kasnije uz ESM platformu, tu podršku mogli ustostručiti na mnoge projekte kroz njihovo financiranje.
T: Imaš li neku poruku koju bi željela prenijeti potencijalnim investitorima, kreatorima projekata i široj javnosti o važnosti održivosti i ulozi koju mogu imati u zelenoj tranziciji putem platformi poput Green Fusion?
M: Naravno, rekla sam da ću na svakoj prilici biti zahvalna, stoga hvala Mamager timu što pitate. Želim uputiti poziv da se pridruže nadolazećoj crowdfunding kampanji. Dragi ljudi, vaša podrška je ključna za lansiranje ESM platforme, koja će revolucionirati način na koji financiramo održive projekte. Nakon što kampanja završi, pozivam vas da istražite potencijale koje nudimo putem platforme, koju smo osmislili s ciljem rješavanja svih ekoloških i društvenih projekata. Nebitno dal ste investitor ili tražitelj financija, znam da možemo ubrzati zelenu i društvenu tranziciju koja je potrebna i u vašoj osobnoj okolini.
Održivost nije koncept na papiru – to je naša zajednička odgovornost i prilika za stvaranje boljeg svijeta. Imate priliku biti dio transformacije koja donosi ekonomski, društveni i ekološki napredak. Zato nas podržite, da možemo akcelerirati mnogobrojne impact promjene.
*Sadržaj nastao u suradnji s kompanijom Philip Morris Zagreb.
Izvor naslovne fotografije: Mateja-Anđelina Kramar