Bajke i slikovnice – kako čitati djetetu i u tome naći zajedničko veselje i korist?
Čitanje djeci jedna je od aktivnosti koja se tradicionalno prenosi iz generacije u generaciju.
Ako su vama čitali dok ste bili dijete onda se vrlo lako možete sjetiti osjećaja topline krila i slikovnice pred vama. Brojna istraživanja pokazala su kako se djeca kojoj se čita i priča od najranije dobi brže razvijaju, zainteresirana za okolinu, brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima i lakše razvijaju predčitalačke vještine. Čitanje je jedna od najkorisnijih preporuka koju bi trebali provoditi kao dio ugodnog druženja roditelja i djece.
Čitanje potiče zadovoljstvo i ugodu kod djeteta. Ono vodi dijete u svijet umjetnosti i književnosti, te unaprijeđuje djetetove mogućnosti slušanja. Čitanje obogaćuje i djetetov rječnik i govorne sposobnosti. Želite li da vaše dijete zavoli čitanje, neke korake biti će potrebno poduzeti već nakon što dijete učini svoje prve korake. Imajte na umu da bajke, priče i slikovnice imaju svoju odgojnu i obrazovnu vrijednost.
„Emocije su jedan od najvažnijih činitelja koji utječu na cjelokupno funkcioniranje pojedinca i imaju glavnu ulogu u interpersonalnom životu.“ (Brajša-Žganec, 2003.)
Izvor: Pexels
ADVERTISEMENT
Prednosti redovitog čitanja
Uključivanjem čitanja u svakodnevicu djecu čini opuštenijima i manje napetima. Izazovi predstavljeni i spomenuti u pričama čine ih otpornijima na izazovne situacije u odrasloj dobi i životu. Uče ih prevladavanju stresnih i traumatičnih situacija, upravljanje situacijama i upravljanjem emocijama kao preduvjetom za razvoj zdrave i funkcionalne odrasle osobe, a time se pospješuje otpornost na anksioznost i depresiju u odrasloj dobi. Izazovne situacije tijekom čitanja bajki kod djece dokazano proizvode neurokemijske putove u mozgu koji se prirodno pojavljuju.
Tijekom čitanja i traženja rješenja za glave likove u priči, često se dječji mozak dovodi u svojevrsnu ‘stresnu’ situaciju. Dovodeći ih kroz čitanje u takve ‘stresne’ situacije u priči, njihov se mozak uči biti manje podložan stresu u budućnosti, drugim riječima čitajući bajke i učeći djecu kroz igru i koreografiju mozak se uči kako bolje odgovoriti na stres. Nošenje sa ‘stresom’ se poboljšava i priprema za složenije situacije, učenjem i kroćenjem unutarnjih strahova. Istraživanja pokazuju kako je kombinacija senzorno poticajne okoline i igre potiče brži rast kortikalne površine mozga (vid,sluh,opip…).
Dječji mozak se upravo razvija kada se djeca prepuste kreativnom stvaranju i razmišljaju o bajkovitom sadržaju za vrijeme čitanja priča.
Izvor: Pexels
Savjeti za čitanje knjige djeci
Zajedničko čitanje slikovnica, bajki i kratkih priča izvrstan je početak razvoja predčitalačkih aktivnosti i vještina. Često roditelji misle da je čitanje vezano samo za razdoblje prije polaska u školu.
Psihologinja Sonja Pribela-Hodap, pripremila je korisne smjernice i savjete koji mogu koristiti.
- Knjigu najprije pročitajte sami. Kada znate što slijedi, čitat ćete s više živosti te ćete u čitanje lakše uključiti dijete.
- Dopustite djetetu da sâmo odabere što ćete mu čitati. Nemojte se iznenaditi kada poželi da mu istu priču čitate više puta, to znači da je želi zapamtiti.
- Dok čitate, dijete vam treba sjediti u krilu ili vrlo blizu vas kako bi osjetilo bliskost.
- Pri čitanju se valja udobno smjestiti i isključiti izvore ometanja (radio, TV)
- Mala djeca posebno uživaju u čitanju ako mogu pratiti slike. Slikovnicu dovoljno približite kako bi mogla pratiti priču.
- Čitajte lagano, sporije nego inače govorite kako bi dijete moglo pratiti misao i zapamtiti pročitano.
- Dopustite djetetu da samostalno „čita“ i izmišlja priču, a vi ga slušajte.
- Kada dijete poželi, dopustite mu da såmo “čita” knjigu, izmišljajući priču, a vi slušajte.
- Što je dijete mlađe, priča treba biti kraća jer će djetetova pažnja brže odlutati.
- Poštujte djetetove želje i prekinite priču u trenutku kada dijete više nije zainteresirano za slušanje.
Izvor: Pexels
ADVERTISEMENT
10 načina na koji „rituali“ čitanja mogu poticati dijete na kasnije uspješnije učenje , prema UNICEFovom priručniku za roditelje Rastimo zajedno.
Stvorite posebno mjesto za čitanje
Pronađite mirno i udobno stalno mjesto za čitanje, gdje će se vaše dijete osjećati sigurno i ugodno. Smjestite se na udobnom kauču, okruženi omiljenim plišancima i mekanom dekicom. Ovime ćete potaknuti višesenzorni razvoj mozga, čime će biti stimulirani svi osjeti (njuh, okus, sluh, vid i dodir).
Približite se
Priljubite dijete uz sebe i osigurajte mu osjećaj sigurnosti.
Jačajte djetetove potencijale za učenje
Započnite s kraćim pričama, a nedugo nakon ćete vidjeti kako se djetetova pažnja i koncentracija produžila.
Dramatizirajte
Upotrebljavajte različite glasove i različite zvukove, time ćete potaknuti slušnu percepciju djeteta.
Čitajte i pratite tekst prstom
Pratite li tekst prstom jačate kod djeteta fonemsku svjesnost, odnosno učite dijete smjer čitanja s lijeva nadesno.
Čitajte ponovno i ponovno
Možda ćete se zasititi čitanja iste priče bezbroj puta, ali postoje razlozi zašto djeca vole čuti istu priče više puta. Djeca na taj način organiziraju mišljenje višeg reda, što znači da dijete čuje i priča priču ponovno i ponovno, ono se uči predvidjeti ishode pa osnovi ranijeg iskustva i time razvijaju pamćenje.
Izvor: Pexels
Osvijestite
Istaknite slike,oblike, boje i brojeve stranica naglašavajući ih dok čitate. Ovime potičete razvoj vizualne percepcije, a time djetetu pomažete uočavati detalje na tiskanom materijalu.
Snaga riječi
Naglašavanjem određenih riječi potičete razvoj govora. Kada vas vaše dijete ono uči jezik kojim se govori. To je proces kojim pomažete djetetu da svoje misli pretoči u riječi i da istovremeno nauči pravila uporabe jezika.
Uspoređujte i uočavajte različitosti
Uspoređujte dok čitate, primjerice možete djetetu postaviti pitanje ; „Ti imaš smeđu kosu, a koje boje Snjeguljica ima kosu?„ i tome slično. Ovime potičete analitičko mišljenje. Uspoređivanjem i uočavanjem različitosti pomažete djetetu prepoznati odnose među stvarima te uočavati različitosti i sličnosti.
Pričajte priče po sjećanju
Nakon što ste zajedno pročitali priču, propitajte dijete što se dogodilo na početku i na kraju priče, koji su glavni likovi i što im se dogodilo i tome slično. Ovime potičete mišljenje višeg reda. Dok dijete pokušava objasniti događaje svojim riječima, stimulira mozak na razinama višeg mišljenja.
Bez obzira na sve ove preporuke čitajte djetetu kada god i gdje god stignete i imate priliku. Ako mene pitate što ćete naći uvijek u našem auto, to je sigurno jedna slikovnica. U nekim od sljedećih tekstova podijeliti ću s vama i najbolje preporuke po dobi.
Uživajte u čitanju!