Kako prepoznati i zaštititi se od toksičnih odnosa na poslu
Ako sumnjate da se nalazite u toksičnoj radnoj okolini, evo kako ju možete prepoznati i s njom se nositi. Tu smo da pomognemo!
Bilo da radite iz ureda ili od kuće, za privatnika, državu ili ste same svoj šef, ne možete pobjeći od poslovnih odnosa, s kolegama, klijentima ili poslodavcima. Isto tako, posao koji radite može biti odlično plaćen, a dobru plaću mogu pratiti i super uvjeti. Ali kakav vam je odnos s kolegama, kakva vam je poslovna komunikacija, kako se osjećate kada se probudite ujutro i sjetite se da morate ići na posao?
Posao, nekima na sreću, nekima na nesreću, čini dosta velik dio našeg života – 8 sati dnevno u prosjeku, (svaka) čast iznimkama. Ono kako se osjećamo na poslu bitno utječe na naše generalno (ne)raspoloženje, koliko god se mi trudile ne nositi posao kući.
ADVERTISEMENT
Izvor: Pexels
Bježi od toksičnosti, pod svaku cijenu
Toksični odnosi na poslu ponekad mogu dovesti do depresije, anksioznosti, ponekad i burnout-a. Isto tako, može se dogoditi da zbog loših odnosa na poslu postanete razdražljivi, nezadovoljni i općenito, nezainteresirani za ostatak životnih aktivnosti. To se događa jer posao i toksičnost na poslu crpe preveliku količinu vaše životne energije. Kako biste to izbjegle, donosimo vam nekoliko znakova po kojima možete prepoznati toksične odnose na poslu. Na vama je da odlučite, ako se pronađete u nekima od ovih znakova, kako ćete se s njima nositi, odnosno, hoćete li promijeniti sebe ili posao, jer velika je vjerojatnost da ćete morati izabrati jedno od tog dvoje.
Nemojte nas krivo shvatiti, pod promijeniti sebe, nikako (nikako!) ne mislimo da prihvatite toksičnost i naučite igrati po takvim pravilima. Ako je ikada vrijeme da prigrlite naš slogan i mijenjate igru, onda je to kad se toksični odnosi uvuku u vaš život (u ovom slučaju, poslovni).
Ako vam se čini loše, vjerojatno jest
Za početak, nemojte se zapetljati u krive stavove da posao mora biti težak i da je normalno da se šef ili kolega ponekad “iskale” na vama. To vam je isto kao i ona da “ljubav mora boljeti”. E pa, ne mora. I kakav god posao bio, prva stvar koju morate zahtijevati je poštovanje.
Ljudima se prečesto dogodi da misle kako se neke loše stvari na poslu podrazumijevaju. Nije sve med i mlijeko i okej, to je istina. Posao je ponekad težak, ali znači li to da i ljudi moraju biti teški prema vama i činiti da se osjećate loše na poslu i nakon njega? Nikako ne. Ovo su neki od znakova koji raskrinkavaju toksičnost na poslu. Naučite ih prepoznati na vrijeme.
Izvor: Pexels
Kompetitivnost, ali do koje mjere?
Da, kompetitivnost u poslu je već dobro poznata stvar, ali postoji zdrava i nezdrava kompetitivnost. Naravno da radimo sve da se dokažemo na poslu, zauzmemo stav i zaradimo “svoju poziciju”, ali ako se u vašem radnom kolektivu, kako se u narodu kaže, “gazi preko leševa”, nije dobro i nije zdravo.
Može se biti kompetitivan bez da se oštete drugi i može se dokazati bez da se ocrne kolege.
Ako se nađete u ovakvoj situaciji, a otvorena komunikacija s kolegama i asertivnost ne urodi plodom, pokušajte se orijentirati sami na sebe, svoj napredak i svoje zadane ciljeve. Pokušajte imati iskrenu komunikaciju s kolegama, nemojte se povesti njihovim tehnikama.
Izvor: Pexels
Naravno, ako vam ovo ne olakša situaciju, obratite se ljudskim resursima. Stavite sebe na prvo mjesto, nemojte se bojati da ćete ispasti “tužibaba”. Jer posao nije osnovna škola, a vaše mentalno zdravlje je prioritet.
Uz pretjeranu kompetitivnost, često se veže i manjak povjerenja među kolegama, što je također još jedan znak toksičnosti na poslu.
Očekuje se od vas da posao uvijek bude broj 1
Postoje ljudi koji rade da bi živjeli i oni koji žive da bi radili. Neovisno o tome kojoj grupi pripadate, ne možete od kolega očekivati da će biti kao vi. Do toksičnosti većinom dođe kada u radnom kolektivu postoje oni koji idu van svih granica, rade do iznemoglosti i cijelog sebe daju u posao i očekuju isto to od vas. Ponekad su to kolege, ali još je gore ako se tako ponašaju menadžeri i nadređeni. To što imate takve kolege ili šefove, ne znači da i vi morate biti takvi ili da se morate osjećati krivima ako niste tip osobe kojoj je posao život.
Izvor: Pexels
Ovaj toxic trait je ponekad vidljiv već prilikom procesa regrutacije, a nekada ispliva tek kasnije. Ako ste novi na poslu i u prvih nekoliko tjedana primijetite da kolege ostaju raditi prekovremeno, da vam poslovne poruke i emailovi stižu i nakon radnog vremena, da vam nadređeni daje zadatke u petak za koje očekuje da budu gotovi u ponedjeljak… Otvorite oči na crvene zastavice.
Naravno, uvijek se može dogoditi da vam dođe neki mail nakon radnog vremena ili da morate ostati raditi malo dulje, ali pazite se situacije u kojoj to postaje pravilo, a ne iznimka.
Mikromenadžment nikada nije donio ništa dobro
Nemojte dopustiti da vas se bolesno kontrolira, nikada i ni u jednom scenariju, pa tako ni u poslu. Naravno da će vas na poslu provjeravati i kontrolirati stvari koje odrađujete, ali opet naglašavao, sve ima zdrave i nezdrave granice. Pretjerana kontrola ove toksične vrste dovodi do smanjenog morala, ugrožene autonomije, pretjeranog stresa, smanjene produktivnosti – uglavnom, ni do čega dobrog.
Ako se nađete u ovakvoj situaciji, pokušajte detektirati koji je triger mikromenadžiranja i shvatite da je on možda rezultat pretjeranog stresa vašeg menadžera, nadređenog ili treće osobe koja vas mikromenadžira. Vodite računa da tim osobama dajete redoviti update i uvijek pitajte za jasne upute kada vam se daju zadaci. Isto tako, vraćamo se na važnost otvorene komunikacije. Dajte do znanja da vam treba prostora da biste odradili zadatak kako se spada, a možete i predložiti neki testni period u kojem ćete probati u potpunosti sami ispuniti zadatke. I da, uvijek tražite redoviti feedback.
Gaslighting nažalost postoji i u poslu
And it’s toxic! Gaslighting vas dovodi to toga da preispitujete sami sebe, ono što znate, vašu percepciju stvari i osjećaje. Ako se tako osjećate i na poslu – žao nam je, ali radite u toksičnoj radnoj okolini. Znakovi mogu biti brojni – kolega ili nadređeni poriče stvari i situacije za koje vi znate da su se dogodile, prebacuju krivnju na vas, izolira vas iz razgovora ili širi lažne informacije. Ako imate snage i volje, s ovom situacijom se nosite tako da „prikupljate dokaze“ kojima ćete se moći obraniti, obratite se HR-u ili jednostavno, pobjegnete glavnom bez obzira (ako možete).
Toksičnost ima sto lica
I da, svako lice toksičnosti zaslužuje šamar. Ovdje smo navele samo neke od onih najočitijih znakova. Bitno je da vjerujete sebi i svojem osjećaju. Kao što smo već spomenule, kada vam se nešto čini off, to je zato što vjerojatno i jest.
Da, svaki posao je stresan, ali ako imate zdrave odnose i komunikaciju na poslu, i taj stres se preživi lakše. Samo nemojte dopustiti da posao utječe na kvalitetu vašeg života i na vašu mentalnu dobrobit. Odmah vam možemo reći i garantirati, ni jedan posao nije vrijedan toga.
Izvor naslovne fotografije: Pexels
ADVERTISEMENT