Art Mamager Ivana Bačanek: “Vizualni tretman treba biti dosljedan kako bi s vremenom postao zapamćen.”
Razgovarali smo sa našom art mamagericom Ivanom Bačanek o tome kako izgleda njen proces dizajna vizualnih komunikacija, o trendovima i kreativnim procesima, kako je nastao vizualni identitet mamager portala i drugo.
Ovog puta naša Blanka je razgovarala sa Art mamagericom koja je dizajnirala izgled i odabrala boje mamager portala te predvidjela da će peach fuzz biti boja 2024. godine. U samom početku Blanka nije htjela prihvatiti tu boju breskve zbog fobija iz djetinjstva kada su svi farbali zidove u boju breskve. No, na kraju je ipak vjerovala Ivani i prihvatila boju, koja je na kraju postala i Pantone boja godine.
Ivana Bačanek je art mamagerica odnosno dizajnerica kojoj možemo biti zahvalni za izgled portala kojeg vidite pred sobom (nadamo se da vam se sviđa kao i nama). Ivana je inače nezavisna dizajnerica vizualnih komunikacija i poduzetnica kojoj je glavna preokupacija dizajn brend identiteta i art direkcija.
Zaljubljenica je u etičke i održive brendove, stvara i podržava inkluzivni dizajn te strastveno voli tipografiju. Uz kreativni posao s internacionalnim i domaćim klijentima, sudjeluje i na međunarodnim natječajima za dizajn gdje su radovi na kojima je radila osvojili značajne nagrade.
U razgovoru s Ivanom saznajemo po čemu se ona kao dizajnerica razlikuje od drugih na tržištu, kako izgleda njen kreativni proces, kako je predvidjela boju godine, što je budućnost brendinga i što misli da će biti veliki budući trend u području dizajna, među ostalim. Uživajte!
Izvor: Ivana Bačanek // Foto: Matija Kasaić Drakšić // Art Direction: Ivana Bačanek
B: Možeš li nam ukratko predstaviti što ti kao Ivana Bačanek, VIDI, zapravo radiš? Definiraš se kao nezavisna stručnjakinja. Zašto? Kako se tvoj pristup razlikuje od drugih aktera na tržištu, imajući u vidu to da si nezavisna stručnjakinja te što u konačnici to znači za brendove i njihove projekte na kojima radiš?
I: Bavim se dizajnom vizualnih komunikacija. Točnije, fokus mi je dizajn brend identiteta i art direkcija. U jednu ruku kad kažem “vizualne komunikacije” steknem dojam da ljudi koji nisu upućeni u tu tematiku dobivaju matematičke formule iznad glave kao iz mema. Tako da najčešće kažem da se bavim dizajnom svega vizualnog, onda je tek malo jasnije.
Moram priznati da mi nije lako definirati se i pripisati nekoj kategoriji da se ne bih samoograničavala. Volim držati prostora za promjene i to je na neki način dio moje prirode.
Mogu reći da spadam u spektar nezavisnih profesionalaca, zato što sam samostalna, odgovorna i sistematična. Dizajn sistema mi leži, ukratko. Samostalno surađujem sa odličnim klijentima i zadovoljna sam. Smatram da svatko ima drugačiji pristup u onome što radi, pa tako i ja. To što sam nezavisna ne bi trebalo utjecati na brendove osim u kontekstu da moji klijenti dobivaju individualni pristup, kvalitetu i temeljitu posvećenost svakom projektu u detalje.
Izvor: Ivana Bačanek // Foto: Matija Kasaić Drakšić // Art Direction: Ivana Bačanek
B: Zaslužna si za vizualni identitet i službeni si Art Mamager za naš portal. Odražavaju li se tvoje temeljne vrijednosti u dizajnu kojeg radiš? U kontekstu Mamagera kako to funkcionira?
I: Jesam, radila sam vizualni identitet za Mamager, zapravo cijeli vizualni sustav.
Unutar mog spektra vrijednosti je to što sam ona koja stvara. Zato kažem da su moji projekti moje bebe – novi identiteti koji imaju svoj karakter. To kreiranje zahtjeva mnogo energije. Uz to i korištenje lijeve i desne polovice mozga zbog interdisciplinarnosti struke. Istovremeno razmišljam o široj slici projekta i o tome kako se detalji uklapaju u tu cjelinu.
Prilikom kreiranja svakog projekta nastojim odvojiti svoje preference od projekta kako bi se rad razvijao prirodnim tokom s ciljem da komunicira određene vrijednosti koje i nisu moje, ali moguće je da se primjećuje moj način izvedbe dizajna u konačnom rezultatu.
Mamager je jedan velik projekt koji zahtjeva dobro izgrađen sustav, a neke od mojih vrijednosti koju su bile potrebne da se dođe do rješenja su, da sam sistematična i dobar vizualni analitičar prije svega, te imam energije za takve pothvate. Volim sistematizirati kompleksnost, a da ni sama ne kužim zašto. Mamager je jedan verbalno ekspresivan i iskren projekt, pun samouvjerene ženske energije, bez uljepšavanja i pretvaranja. Moja jaka karta je vizualna ekspresija odnosno vizualno komuniciranje. U svom radu sam podjednako samouvjerena koliko i visoko kritična, pa ponekad vodim unutarnje borbe. Neke moje vrijednosti se poklapaju sa projektom u nekim točkama. No, naučila sam ne identificirati se kroz profesiju i rad kojeg radim. Gledam na sebe i na svoj rad kao dva odvojena svemira, koja se u nekim točkama preklapaju i privlače.
B: Kako izgleda tvoj kreativni proces? Kako crpiš inspiraciju?
I: Moj kreativni proces je slobodan. Za njega je potrebno određeno vrijeme, prostor i kontekst u kojem se osjećam motivirano, ali istovremeno taj proces koliko god bio slobodan ima strukturu, rokove i sistem rada koji služi klijentima i meni. Proces dolaska do rješenja je sam po sebi drugačiji za svaki projekt. Inspiracija dolazi kroz razmišljanje i skice, a najbolje ideje nekad dođu u nenadano doba dana ili noći, kad najmanje razmišljam i kad sam skroz u nečemu desetom.
B: Postavila si jednu od boja koja se poklapa sa Pantone peach fuzz koja je boja 2024. godine? Možeš li opisati osjećaj kad si vidjela da je peach fuzz boja godine prema Pantone? Mijenja li to načine na koji ti precipiraš vizualni identitet Mamager portala? Kako si kombinirala boje i došla do tundre? Na koji način vjeruješ da odabir boja pridonosi ukupnom brendiranju i identitetu Mamagera, izvan same vizualne estetike?
I: Mislim da ta slučajnost da će se jedna od boja za Mamager identitet poklopiti s bojom 2024. godine po Pantoneu je kao da dobiješ na lotu. Mi smo paletu boja definirali u jesen 2023. Osjećaj je bio nevjerojatan, jer nemam sposobnosti babe Vange, ali očito imam neki deal sa svemirom i s Blankom. Nekim čudom ti se ipak svidjela ta boja.
Peach fuzz boja godine ne mijenja način na koji percipiram vizualni identitet Mamager portala. Vizualni identitet Mamagera baziran je na riječi “samouvjerena” u kontekstu svih znanja i sposobnosti žena. Glavna boja koju smo prozvali tundrom je snažna, duboka tirkizna, te je u kontrastu sa peach fuzz bojom koja daje osjećaj topline, pristupačnosti. Odabir navedenih boja i fontova pridonosi ekspresiji snage i karaktera brenda.
Izvor: Ivana Bačanek // Foto: Matija Kasaić Drakšić // Art Direction: Ivana Bačanek
B: Koliko pratiš trendove u dizajnu i vodiš li se trendovima? Misliš li da trendovi utječu na dizajnerske odluke u različitim projektima?
I: Za sebe mogu reći da nisam fan trendova, ali pratim nove mogućnosti. Smatram da puno faktora može utjecati na naš rad ako to dopustimo i to je odgovornost koju nosimo. No, tako je i u svakoj profesiji. O utjecaju na dizajnerske odluke ovisi ako dizajner želi napraviti nešto u skladu s trendom ili ako gradi neko bezvremensko rješenje. Dizajneri se mogu naći i u poziciji da stvaraju nove trendove, ili u suprotnom, naprave neko toliko dobro rješenje koje uopće nije prolazno te nema rok trajanja. U tome vidim veliku vrijednost. Možda se čini kao da sam “freak” za izražajne palete boja koje nekome djeluju “trendy”, ali ipak naglašavam da u mome radu prevladava to što se vodim bevremenskim, univerzalnim principima i u konačnici ciljam na kvalitetu vizualne ekspresije. Ako bih birala između trend ili bezvremensko, odabirem tim bezvremensko.
B: Što sve obuhvaća tako kompleksan projekt vizualnog identiteta za jedan portal?
I: Puno toga. To je vizualni sustav portala koji u sebi sadržava sustav boja, tipografije, određene veličine logotipa i boja logotipa, pozadina i još puno detalja. Svaka od tih komponenti se koristi u određenom kontekstu primjene, na određen način koji funkcionira tako da je vidljiv, čitak i prati brend strategiju. Uzmimo u obzir da vizualni tretman treba biti dosljedan kako bi s vremenom postao zapamćen.
Za ovaj projekt portala obuhvaćeno je definiranje svih potrebnih online i offline aplikacija vizualnog identiteta. Online primjena osim portala obuhvaća i vizuale za društvene mreže. Od offline materijala imamo tiskane materijale kao što su bilježnice, stickeri koji su se mnogima jako dopali, vrećice, privjesnice pa i velike materijale kao što su billboard kampanje na koju sam jako ponosna.
“Vizualni identitet Mamagera baziran je na riječi “samouvjerena” u kontekstu svih znanja i sposobnosti žena. Glavna boja koju smo prozvali tundrom je snažna, duboka tirkizna, te je u kontrastu sa peach fuzz bojom koja daje osjećaj topline, pristupačnosti. Odabir navedenih boja i fontova pridonosi ekspresiji snage i karaktera brenda.”
Ivana Bačanek, vizualna dizajnerica
B: Kako se vizualni identitet odražava na narativ brenda i u kojem omjeru je to u sinergiji i važno?
I: Narativ brenda i vizualni identitet funkcioniraju kao prst i nokat. Oboje su jako važni jer se nadovezuju i utječu jedno na drugo kao da žive u simbozi. Ponekad mogu živjeti jedan bez drugoga, ali onda im nije baš dobro. Bolje im je kad se drže skupa. Vjerujem da je brend komunikacijska strategija bitna kako bi se dobro uspostavljen verbalni dio projekta preveo u vizualnu komunikaciju odnosno vizualni identitet koji je također važna i jaka karta za percepciju projekta i brenda, jer više od osamdeset posto informacija primamo vizualnim putem.
B: Osim vizualnog identiteta, tvoja uloga Art Mamagerice, uključivala je i dio vezan za web dizajn. Koliko je istraživanja bilo potrebno prije nego si krenula u dizajn portala Mamager.hr i kako si prilagodila dizajn ciljnoj publici? Od kud ideja za web dizajn stranice mamager.hr, tko su ti benchmark proizvodi za izradu web dizajna i koje su bile ključne smjernice ili vrijednosti koje su te vodile tijekom dizajniranja portala?
I: Mogla bih vas povesti na godine studiranja i godine iskustva kako bih sve temeljito objasnila i mislim da to sve ne bi stalo u ovaj intervju pa možda bolje da kažem vrlo kratko – puno istraživanja, kopanja, zaključivanja, znanja, ali prije svega iskustva i rada bilo je potrebno da nastane dizajn portala Mamager. Zahvaljujući strategiji Jelene Babić koja je puno toga ključnoga postavila u startu uključujući i ciljanu skupinu, Mamager verbalno komunicira to što danas je i točno onima kojima treba komunicirati, ali na vizualno prikladan način za kojeg sam odgovorna. Poznavanje i ljubav prema tipografiji su bile veliki plus s moje strane jer sam mogla napraviti dizajn koji je ugodan za čitanje tekstova. Neki od uzora bili su Repeller i Bustle te još par njih. Vrijednosti kao što su jednostavnost, jasnoća, preglednost, čitljivost, struktura neke su od vodilja kroz proces dizajna.
B: Kako bi definirala ključne elemente branda Mamager i koje aspekte identiteta brenda smatraš najvažnijima za komunikaciju s ciljnom publikom?
I: Žena ima karakter. Ima svoj stav. Ima snagu. Ima ga i Mamager. Ključnim elementom brenda Mamager smatram sam taj karakter kojeg smo postigli dočarati kroz cjelokupni dizajn portala i kroz prizemnu komunikaciju, bez romantiziranja i nepotrebnih ukrasa. Komunikacija je utemeljena na stvarnosti u kojoj živimo. Direktna je i sa stavom. Smatram da su kratke i direktne poruke koje komuniciramo na stickerima upravo okidač za raspravu i smatram da su najvažnije za komunikaciju sa ciljanom publikom pored kvalitetnog i pametnog sadržaja koji se nudi portalu. Sise & mozak. Laptop & kuhača. Menga & sastanak. Everlasting multitasking. Ciljana publika se kroz par riječi može prepoznati u porukama. Vjerujem da su društvene mreže i oglašavanje u javnom prostoru putem billboarda te organizacija evenata važni da se brend približi, upozna s ciljanom publikom te da priča svoju priču.
Izvor: Ivana Bačanek // Foto: Matija Kasaić Drakšić // Art Direction: Ivana Bačanek
B: Kad radiš na određenom projektu razmatraš li kako će ciljana skupina odreagirati na npr. boje, ali i tipografiju i druge elemente identiteta i koliko je zapravo njihova korisnička reakcija bitna u tvojim dizajnerskim odlukama?
I: Odlično pitanje. Prilikom rada na projektu moram razmišljati unaprijed jer svaka odluka o boji ili tipografiji može utjecati na korisnike na određeni način. Prije svega, moram razmisliti što se postiže primjerice određenom bojom ili fontom je li sve vizualno prikladno i pristupačno korisniku. Dizajn općenito postoji kako bi poboljšao kvalitetu života čovjeka. S obzirom na to da je temeljna svrha dizajna da služi čovjeku, tako je bitno u kontekstu ovog projekta da se korisnik, na kvalitetan način, može služiti pregledno postavljenim informacijama u sklopu portala.
B: Možeš li opisati svoj proces suradnje s ostalim članovima tima, na ovako velikom projektu? Postoje li određeni izazovi u suradnjama prilikom kreiranja ovako velikog projekta Mamager i na koji način se može prevladati eventualne prepreke tijekom procesa dizajniranja? Jesu li postojali izazovi koji su posebno zahtijevali tvoje kreativno rješavanje?
I: U velikom projektu kao što je ovaj postavili smo određene uloge, hodogram i strukturu kako bismo uspješno napravili projekt. Naravno, postojali su izazovi nepredvidive prirode za koje je dobro ostaviti vremenskog prostora kako bismo stigli poštovati rokove. Prepreke na koje smo naišli prevladavali smo na više načina, svatko na svoj, kako smo najbolje znali i mogli, pa u konačnici smo uspjeli lansirati portal. Držim se svog principa koji gotovo uvijek funkcionira i glasi, nemoj komplicirati – pojednostavi si život. Postojali su izazovi u koordinaciji izvedbe i usklađivanja programiranog dizajna sa idejnim prijedlogom, no uz moje smjernice koje sam se trudila jasno komunicirati uspjeli smo odrediti što je sve potrebno kako bi se predloženi dizajn ostvario.
B: Koje su ključne karakteristike koje izdvajaju izvrsnog dizajnera i koje možeš istaknuti kao bitne za dizajnera u kontekstu struke? Što bi rekla svakome tko želi biti art direktorica, a nalazi se na početku karijere, a kad naraste želi bit Ivana Bačanek? Koje savjete imaš za mlade kolege, a koju bi poruku rekla mlađoj sebi? Bi li to bila „opet izaberi Peach Fuzz“? 🙂
I: Drago mi je da si u konačnici uspjela prihvatiti Peach Fuzz kada je objavljen za boju godine. Molim. Pitanje Peach Fuzza je kao pitanje što je bilo prije – kokoš ili jaje? Šalu na stranu.
Smatram da izvrsnog dizajnera/icu karakterizira senzibilitet, smisao i oko za detalje, ali i iskustvo, te učenje na greškama, svojim ili tuđim, svakako lakše na tuđim. Također, smatram da izvrsnog dizajnera karakterizira svjesnost i poznavanje različitih društvenih konteksta, želja i potreba ljudi, uključujući da i sebe dobro poznaje i razumije kako bi mogao stvarati nove identitete u koje se kuži. I to ne samo da se razumije u ljude, nego i u prirodu i životinje…. Izvrstan/a je ako je na neki način kao psiholog, analitičar, ali i umjetnik, promatrač istovremeno, i još štošta od vještina i sposobnosti može uključiti u svoj miks ili remiks, glazbu, fotografiju, fiziku, kemiju i tako dalje.
Svakome tko želi postati art direktoricom, a nalazi se na početku karijere rekla bih da ide baš za onime što želi postati. Budi hrabra. Slušaj svoju intuiciju. Upravo što si žena – možeš – možeš raditi tempom kao “freak”, ali radi pametno, i ne zaboravi odmarati, maštati i uživati u životu.
B: Kako vidiš budućnost brendinga u eri digitalne transformacije, te koje kvalitete smatraš ključnima za uspjeh u tom slučaju? Na koji način pratiš tehnologije, možeš li nabrojati one koji su „must“ za tebe?
I: Budućnost brendinga u eri digitalne transformacije vidim kao brzo razvijajuću – puno više novih brendiranih web stranica i virtualnog prostora. Međutim, vjerujem da novi alati neće moći zamijeniti brend stratega ni brend dizajnera u potpunosti jer mi možemo kritički razmišljati i donositi odluke kako spada. Ono što je trenutno korisno, ali opet nedovoljno razvijeno je svakako kompjuterska preciznost vizualne izvdebe u kontekstu umjetne inteligencije i filtriranja intelektualnih informacija, to pratim, ali nije mi “must”. Smatram da će biti jednostavnije činiti higijenu brenda zbog različitih alata, biti će lakše i sistematično pročišćavati elemente i održavati konzistentnost i slično.
B: Što misliš da će biti sljedeći veliki trend u području dizajna ove godine? Misliš li da će alati kao što su AI i slično moći ikada zamijeniti kreativnost čovjeka? Također, misliš li da AI može kreirati vizualni identitet?
I: Mislim da će trend biti sve što je vezano uz AI. Međutim, mislim da AI alati neće moći u potpunosti zamijeniti kreativnost čovjeka. Činjenica je da AI zanemaruje emocinalnu komponentu, a kod kreiranja brenda je ključna. Brend je između ostalog i emocija i ima karakteristike osobe, osobnost, a AI je u tom segmentu jako klimav. Također, čovjek može kritički razmišljati i na temelju toga donositi odluke, dok AI može donositi odluke, ali ne može kritički razmišljati jer su dio toga emocije i iskustva. Mislim da kako ljudi nisu savršeni tako neće ni biti nove tehnologije, ali će napredovati i koristit će se, naravno.
B: Na koji način biraš projekte? Pretpostavljam da projekti na kojima radiš prate vrijednosti koje imaš. Koje te vrste projekata najviše inspiriraju? Osim Mamagera, koje projekte bi izdvojila kao najdraže i zašto?
I: Biram projekte koji su ekološki održivi i etički. Oni me ispunjavaju. Osim Mamagera bih izdvojila Melt, jer obožavam to mjesto i njihovu zdravu hranu. Uz regularne projekte, biram prijavljivati se na internacionalne natječaje za dizajn vizualnih identiteta. Nedavno smo prijateljica i ja osvojile dva zlata, za logo dizajn i bending na međunarodnom natječaju za jedan dizajnerski projekt koji kod nas nije dobio poseban spomen. To je tako trebalo biti.
B: Pišeš kolumne i na mamager.hr. Koje su teme koje ćeš obrađivati u kolumni? Što sve možemo očekivati u njoj o tvojoj ekspertizi?
I: Napisat ću nešto korisno. Htjela bih se dotaknuti teme etičkog i inkluzivnog dizajna te nekih univerzalnih principa. Također, htjela bih podjeliti zabavan i kreativan sadržaj koji je meni zanimljiv, kojeg pratim. Saznat ćete.
Izvor naslovne fotografije: Ivana Bačanek // Foto: Matija Kasaić Drakšić // Art Direction: Ivana Bačanek